- Project Runeberg -  Typograftidning / 1889 /
25

(1889-1890)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

N:o 10

1889

TYPOGRAFTIDNING

UTGIFVES AK

TYPOGRAFERNES FÖRENING I HELSINGFORS

Prenumerationspris: I Helsingfors 3 mk för är.

I Landsorten 3:ÖO „ „
Annonser emottaga» till 30 j»:nl for petit rail och ing A

bilde i svenska ocli finska upplagan.
Lösnummerpris: 30 p:nl.

Helsingfors den 25 juli

Ansvarig redaktör: A. Finan der.

Prenumeration mottages i hufvudstaden af
ombudsmäu-non A tryckerierna: prenumeranter och aunontörer
i landsorten behagade vända sig till br E. Nordling,
HufvudsladsbLadets tryckeri (Schaumans),
Fabiansgatan 6, Helsingfors. *

Färgtryck med boktryckarsnällprässar.

Af Alexander Waldow.
(Forts.)

5. Med hvarandra harmonierande färger.

VI et är af stor vigt att vid färgtryck veta huru
för-bindeisen mellan två eller tre färger på hvit och
färglagd botten tar sig ut. Här ha åsigter och smak
mycket förändrats och färgsammanställningar, hvilka förr
ej tillätos, gälla nu som motsvarande den goda smaken.
Detta kommer troligen däraf, såsom redan tidigare nämts,
att vår tid har en afgjord förkärlek för de obestämda
färgtonerna; därför äro ej de klara färgerna rödt, blått,
grönt, m. fl. omtyckta, utan föredras i stället för rödt
en ton i brunt, gult eller blått, i stället för blått en ton
i grått eller grönt och i stället för grönt i kapergrönt,
gult, o. s. v.

Att sådana obestämda färger mycket bättre
harmoniera med hvarandra än de rent klara, är själffallet, och
bästa beviset härpå äro färgsammanställningarna på de
orientaliska mattorna, hvilka ovilkorligen måste anses
såsom mönstergilla.

Vi meddela här efter notiser i engelska tidskriften
Printers Eegister en förteckning på
färgsammanställningar sådana de allmänt begagnas i praktiken.

Två fär (jer:

1. På hvit botten: Ljusgrönt och zinoberrödt,
ljusgrönt o. karmin, ljusgrönt o. purpur, ljusgrönt o.
brunt, blågrönt o. orangegult, ultramarin o. karmin,
ultramarin o. brunt, ljusblått o. ljus orange, purpurlack o.
ljusgult, karmosin o. ljusgult;

2. På ljusgul citronliknande botten:
Gulgrönt och karmin, gulgrönt o. brunt, ljusgrönt o.
rödbrunt, bronsfärger o. karmin, bronsfärger o. purpur;

3. På ljusgul botten i orangeton: Ljus blek
ultramarin och orange, ljust blekgrönt o. orange, ljust
blågrönt o. karmin, ljus ultramarin o. brunt, blågrönt
o. brunt, ljus ultramarin o. bronsfärger, ljus ultramarin
o. rödbrunt, ljus ultramarin o. purpurrödt, blå purpur o.
orange, blåpurpur o. karmin;

4. På blekblå botten: Mörk ultramarin och
karmin, mörkt blågrönt o. karmin, ljusgrönt o.
purpr-rödt, ljusblått o. purpurrödt;

5. På blek purpurbotten: Purpurrödt och
ultramarin, purpurrödt o. blågrönt, blipurpur o. karmosin,
ultramarin o. karmin;

6. På blekgrön botten: Ultramarin och
karmin, ultramarin o. purpurrödt, mörkt blågrönt o.
purpurrödt, mörkt blågrönt o. karmin;

7. På ljusgrön botten (skiftande i gult):

Ljusgrönt och karmin, ljusgrönt o. purpur, ljusgrönt o.
rödbrunt;

8. På ljus rosenröd botten: Karmin och ljus
ultramarin, karmin o. ljusgrönt, karmin o. bronsfärger,
purpur o. bronsfärger, ljus ultramarin o. bronsfärger,
purpurrödt o. gulgrönt;

9. På mörk läderfärgad botten: Brunt och
mörkt blågrönt, brunt o. mörk ultramarin, mörkt
pur-purbrunt o. karmin, mörkt purpurblått o. karmin;

10. På ljusbrun botten: Karmin och mörk
purpur, karmin o. mörkt grönt, karmin o. svart, brunt
o. mörkgrönt, purpurrödt o. mörkgrönt, mörkt brunt
o. svart.

Af dessa sammanställningar synes att i de flesta
fall en af färgerna icke öfverensstämmer med tonen och
är mörkare än bottnens färg. Vill man i stället för
någon af de angifna färgerna använda guld, så är det bäst
att härför utbyta de ljusa färgerna och bibehålla de
mörka. Om t. ex. på blekröd botten karmin och
ultramarin äro angifna, så tages i stället för den blå färgen
guld och karminen står kvar.

Tre färger:

1. På hvit botten: Karmin, ljus ultramarin och
purpur; karmin, ljusgrönt o. purpur; karmin, ultramarin
o. rödbrunt; purpurblått, brunt o. gulgrönt.

2. På blek rosenröd botten: Karmin,
ultramarin och bronsfärger; karmin, purpurblått o.
bronsfärger; karmin, purpur o. blågrönt; purpurrödt, ljust
blågrönt o. bronsfärger; ljusblått, karmin o. purpur.

3. På gul botten: Karmin, ultramarin och
rödbrunt; karmin, gulgrönt o. brunt; kai-min, gulgrönt o.
purpur; mörkbruut, ultramarin o. purpur. (Vid
ulti-a-marin på gul botten bör det gula stöta i orange.)

4. På blå botten: Karmin, ultramarin och
purpur; karmin, blågrönt o. purpur; karmin, gulgrönt o.
purpurblått.

5. På blek purpurbotten: Purpur, ultramarin
och ljusgrönt; karmin, ultramarin o. ljusgrönt.

(5. På blekgrön botten: Ultramarin, ljusgrönt
och karmin; ultramarin, ljusgrönt o. purpur; karmin,
purpur o. gulgrönt; ljusgrönt, karmin o. brons färger.
(Som ljusgrönt begagnas mellansort, som blågrönt det
mörkaste sidengröna ock litet blått, som bronsfärg
betraktas kromgult med litet purpurlack.)

(Forts.)

■Wi

Pappers-stereotypi.

[ | r den förtjänstfulla ^Tidning för boktryckarkonst"
meddela vi här utdrag af en längre uppsats „En
kurs i praktisk pappers-stereotypi", författad af hr C. F.
Lippmann i Stockholm.

Redan af gammalt har det ansetts önskvärdt, att

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 04:32:43 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/typotid/1889/0025.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free