Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - II
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
13
tillbedjan ogillas, ocli vallfärder till s. k. heliga orter för-
klaras för straffvärdt lättsinne. — Påfvedöraet och biskops-
värdigheten kunde icke anses vara af gudomligt ursprung,
men borde bibehållas såsom nyttiga verktyg för kyrko-
styrelsen.
Felen i Cassanders förslag voro många. Först och
främst är det omöjligt att vända tillbaka till ett samfunds-
tillstånd, som funnits några hundra år förut. Utvecklingen
orsakas af uppkomsten af nya behof, och för deras tillgo-
doseende kunna väl nya former uppsökas, men de kunna
icke helt och hållet bortförklaras. Dessutom saknade han
tillräckliga kyrkohistoriska studier för att se, att tillståndet
på Konstantinus" tid icke var idealiskt; äfven då rasade
häftiga kyrkostrider. Ett af Cassanders hufvudfel var också
att förbigå viktiga tvistepunkter och vid lösandet af andra
taga sin tillflykt till allt för sväfvande ordalag.
Medan han var sysselsatt med att utarbeta sitt förslag,
dog kejsar Ferdinand, och hans son och efterträdare, Maxi-
milian, mottog väl Cassanders skrift, men gjorde intet för-
sök i dess anda. Det enda större land, där hans läror haft
inflytande, och där ett allvarligt försök gjordes till deras
förverkligande, är Sverige. Den, som gjorde försöket, var
konung" Johan III.
Efter Gustaf Vasas död 15G0 utbröt snart oenighet
mellan sönerna, hvilken gick ända därhän, att den äldste,
konung Erik XIV, lät fängsla sin broder Johan. Denne
hade förut äktat en katolsk polsk prinsessa, Katarina, som
följde honom i fängelset. Genom sin gemål kom han i
närmare beröring med den katolska religionens anhängare,
och detta kunde endast öka hans förkärlek för religiösa
spörsmål. I fängelset studerade han kyrkofädernas skrifter
och i Cassander lärde han känna en föregångare och me-
ningsfrände.
Några år senare var Johan fri och störtade sin broder
Erik; såsom konung kunde han sätta i verket sina religiösa
idéer. Han sammankallade ett kyrkomöte i Stockholm år
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>