- Project Runeberg -  Urda, et norsk antiqvarisk-historisk Tidsskrift / Første Bind. 1837 /
116

(1837-1842) Author: Wilhelm Frimann Koren Christie
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

116 " Et Byzantinsk Malerie

Codices.s Poul Biskops Saga, S.172, beretter, at Atle, Præst og Ammanuen-
. sis hos Biskop Poul til Skalholt -paa·Island,– i Aaret 1496 malede Loftet i
et lidet Capel med Figurer, og det fortælles derhos, at Biskoppen prydede Kir-
ken med de behørige Kors, Bøger eller Indskrivter, Billeder; Glasvindner, m. m;
I samme Bog tales ogsaa om kostelige Guldritige med Ædelstene, ogmang-
foldige andre Prydelser ·og Rariteter, der vare forfærdigede saavel-i- Jsland, som
i Norge." Man behøver altsaa, efter min Formening, ikke at antage, at vort
sbyzantinske Malerie smaae være forfærdiget udenlands. Der gives desuden-nogle
særdeles Omstændigheder, som endog gjøre det sandsynligt, at Stykket er malet
her-i Riget. Jeg antager , at Maleriets oprindelige Bestemmelse har været, at
tjene til Altertavle i en Kirke, eller at anbringes som en Hovedprhdelse paa
denne. Dette slutter jeg ikke blot deraf, at der i mange Kirker i de( indre «Di-
stricter i Bergens Stift, samt i de tilstødende høiere Fjelddale i Christiansands
Stift, gives Malerier saf samme Størrelse og Fag-ott, og af samme Skoles Ar-
– beider, hvilke, ifølge Sagnet, have været Altertavler i’ Kirkerne, men senere, efter-
at nye Altertavler bekostedes og opførtes, ere blevne anbragte som Plader paa
Alterbordet, som Beklædni11g paa Alterfoden, eller paa anden Maade til Pry-
delse i Kirkerne, men tillige deraf, at der saavel paa det Stryenfke som paa de
flere andre Maleriet af samme Slags, hvilke jeg. har seet, findes paa Bagsiderr
Spoer af , at de have været fæstede ·til 2 opretstaaendesPiller, der have staaet
omtrent i saadan Afstand fra hinanden, som der nu -«e’r-" imellem de Opstandere
eller Pillarer,— der bære Altertavlertie i Lands-Kirkerne. Til bemeldte Piller have
Maleriertie været fæstede med Trænagler, der have gaaet igjennem Stykkerne selv.
Paa det Stryenfke Malerie findes disse Naglers Hoveder paa Maleriets For-
side, saaledes at Hovederite ere overtrukne med Lærred og bemalede ligesom det
øvrige af Pladen, hvoraf de udgjøre en integrerende Deel. Af saadanne Rag-
ler er der Z, 4 henimod hver Ende af Pladen, den ene Nagle anbragt-oven-
over den anden i en lige Liziie nedenfra og opad. Af disse Nagler ere kun de
to øverste, een paa hver Ende, drevne ud da man løste» Maleriet fra det Sted-.
· hvorpaa det var fæstet. De øvrige 6Nagler ere derimod afsaugede efterat— man
havde løst de 2 øverste,« og Hovederne staae altsaa endnu i Maleriet, « uden at
dette, paa de Puncter som bedække dem, er bleven beskadiget. Det synes deraf
klart, at den Træetavle, hvorpaa Maleriet er anbragt, har været« fastnaglet paa

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 12:28:14 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/urda/1837/0144.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free