- Project Runeberg -  Urda, et norsk antiqvarisk-historisk Tidsskrift / Første Bind. 1837 /
309

(1837-1842) Author: Wilhelm Frimann Koren Christie
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Asareiigionen i Norge. 309

kjende vi Eddaernes eoomogonisle Kamp imellem Asernes og Slhlnftettv Gad-
dommr, og det derpaa fulgte Farlig. At Niord blev sendt som Gidsel til Gn-
derne (Aferne) forekommer ogsaa i Lokeo Ordstrid. Paa andre eddiske Steder
fortælles-, at Jrevr var fodt i Banaheim, og en Søn af Riordz Freva nævnes
som dennes Datter. At Hanir, ligeledes oprindeligt et mythisk Basen, biev gi-
vet Banerne stil Gidsel af Aserne, er ligeledes overmosteatmmde med Eddaerne.
Disse berette nogensieds, at Hanir blev anseet som den dnmtneste iblandt Gu-
derne; som enfoldig stildres han ogsaa i Ynglingasagaen. At Mit-tin den an-
den af Asernes Gidsler, bestrivei i Ynglingafagaen som overordentlig viis, har
atter sin Grund i Eddadigtenes Beretning om det mvthiste Vasen, som barer
hiint Navn. Viisdommen skjules i Mimers Kilde, og hans Hoved, sont taler
Viisdom-ved og fremsat-er sande Sagn, raadspargeo af Odin, s. 1ste Qnad
i Signrdrifav Sang. De nærmere Omstændigheder, som fortælles i Ynglinga-
sagaens 4de Cap., at Banetne halshnggede Mand-, og sendte hans Hoved til
Werne- Maa Odin indbalsamerede det , og bevirkede ved Troldomssange at
det talte med ham, sindev, saavidt mig bekjendt, ikke iCddaerne, og grundet sig
derfor rimeligviiv paa et mythisk Digt, som er gaaet tabt for os.

Naar Ynglingasagaen fortæller at Riotd har varet gift mod sin Søster, saa
gjenkjende vi let i Lokec Ordstrid, hvori denne bebreider Riord, at han havde
avlet en Søn med fin egen Søster, Kilden til hiin Beretning.

At Ynglingasagaen har forvandlet de mythisie Fortallinget om Gaden
Odins store Egenskaber til historiske Beretninger om den jordiske Konge Odin, dette
kan neppe betvivle-, da alt, hvad Ynglingasagaen fortaller i andet Kap. om Odin,
inn er en nærmere Forklaring over Odino mythologiske Navne: Harforer, Seier-
fader, og over Eddaernes Beretning, at Odisx gav sine Dyrkere Manddom i
Kampen, og Seier, og Safarerne Bor.

Alt, hvad der fortælles i vor Sagaes 6 og 7 Kap. om Odins Ida-et-
ter grundet sig aabenbart paa det, hvad der berettes i den ældre Edda i det
Digt, som farer Navn af Odinv Rnnesang.

Hvad der berettes om Odins tvende Navne er oprindeligt en digterisk
Allegorie. Det samme er ogsaa Tilfældet med hans Skib, Siibladnet.

Hidiadtil have vi kunnet vise, as hvilken Kilde Ynglingasagaen har ast·
sine Veretninger om Odinz vi have kunnet gjenkjende de eddiske «Mhther, men

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 12:28:14 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/urda/1837/0347.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free