- Project Runeberg -  Ur dagens krönika : Tidstaflor/Månadskrift för skönliteratur, teater och politik / 1887 /
353

(1881-1891) [MARC] With: Arvid Ahnfelt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Häfte 4 - Musikalisk revy, af Volontaire

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

309

italiensk : älskogseld;i barmen, men hon framställer: en värdig
patricisk> 20:årig jungfru, ren som snö och kall. som den;
ljuf att skåda men ej hänförandée att höra. I valsarian ut-
vecklar. hon ett vackert mezza voce, men liffullheten är årti-
ficiel som den, ’den rätta ’glädjekraften saknas, för att ej
nämna tekniska brister som finnas, såsom en alltför glisse-
rande "kromatisk skala; halftonsdrillar af tvifvelaktig riktig-
het m. m. ’ I öfrigt märkes ofta bristen på korrekt posering
af.” rösten, specielt de höga tonerna insättas. ofta i frasen
mindre noggrannt och mista sin verkan. Liksom Romeo
använder denna Julia för ofta la voiz blanche och endast i
den lågt lagda frasén: »Det var Romeo», lyckades hon få in
en nämnvärdare clair-obscur. Grabows röst var ett tack-
sammare material för dessa effekter, det medgifves, men Viar-
dots :skola "gjorde: nog också sitt till dervid. Både Romeo
och Julia borde uppöfva le timbre sombre att vid behof än-
vändas. För att sluta med frökens Eks Julia, må rättvis-
ligen lofordas hennes dramatiska uppfattning af konflikten
och de förtjenster hon i operans senare hälft särdeles som
skådespelerska lägger i dagen.

På tal om denna opera, må det tillåtas oss hemställa,
huruvida det ej vore lämpligt att upptaga de uteslutna de:
larne af kärleksduetterna i 2:dra och 4:de akten. Publiken
tycks vara så förtjust i dessa scener att den säkert skulle
vara tacksam att få njutningen ännu mer förlängd. Dess-
utom är Julias barnsligt älskliga sång om fågeln (i andra
duetten) ett af de mest lyckade momenten i operan och bi-
drager förträffligt till karaktäristiken af hennes på samma
gång rena som svärmiskt glödande kärlek. Det vackra:en-
semble-motivet repeteras derpå och: slutar duon. I fjerde
aktens duo är: det en tjusande’ följd af silkessmekande, silf-
verskimrande ackorder, ljuft inväfda i hvarandra och ypper-
ligt : tecknande det heta, skälfvande kärleksrusets hela out-
sägliga salighet.

I "afseende på operans uppsättning anmärka vi att då
balettsolisterna <cke uppträda bör deras namn ej skylta på
affischen eller ock deras förhinder offentliggöras. Pinan göres
åtminstone kort för den stackars Julia som med döden i
hjertat ’skall: sitta och åse hr Sjöbloms, fru Lunds m.:sdf.
battementer: Bland: Julias: »slägtingar» har man emellanåt:
— horribile dietu! — iakttagit en »Montagu!» Och fru C::
Strandberg — lika bra som amma som förr som. page —

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Oct 18 18:31:31 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/urdagkron/1887/0363.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free