- Project Runeberg -  Ur dagens krönika : Tidstaflor/Månadskrift för skönliteratur, teater och politik / 1888 /
190

(1881-1891) [MARC] With: Arvid Ahnfelt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Häfte 2 - Den nya Darwinbiografien, refererad af Helen Zimmern

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

kunna bevisas hafva blifvit skrifna samtidigt med i dem
omtalade händelser, att de äro olika i många vigtiga detaljer,
allt för vigtiga syntes det mig, för att hänföras till
ögonvittnens vanliga fel i uppfattningen, så kom jag småningom
derhän att tvifla på kristendomen som en gudomlig
uppenbarelse. Det faktum att många falska religioner spridt sig
liksom vådeld öfver stora delar af jorden, hade samma vigt
för mig. Men jag var mycket ovillig att uppgifva min tro:
jag är säker på detta, ty jag kan väl påminna mig hur jag
ofta invaggade mig i drömmerier om gamla bref, vexlade
mellan utmärkte romare, och om manuskripter, funna i
Pompeji samt annorstädes, hvilka på ett slående sätt
bekräftade allt det som var skrifvet i evangelierna. Men jag
fann det allt mer och mer svårt, med fritt spelrum för min
inbillningskraft, att uppfinna bevis, tillräckliga att öfvertyga
mig. Denna otro smög sig öfver mig mycket sakta, men
blef slutligen fullständig. Den kom så sakta att jag icke
kände någon ängslan. Ehuru jag ej tänkte mycket öfver
tillvaron af en personlig Gud förr än vid en långt senare
period af mitt lif, vill jag här framställa den sväfvande
slutsats till hvilken jag kommit. Det gamla argumentet om en
plan i naturen, hvilket fordom syntes mig afgörande, felslår
nu sedan lagen för det naturliga urvalet blifvit upptäckt.
Vi kunna icke längre påstå att t. ex. det vackra gångjernet
på en tvåskalig snäcka måste hafva blifvit gjordt af en
intelligent varelse, liksom gångjernet på en dörr af en
menniska. Det tyckes icke vara mera plan i organiska varelsers
föränderlighet, än i verkningen af det naturliga urvalet, än
i den kurs som vinden blåser. Men jag har afhandlat ämnet
i slutet af min bok om »The Variation of Domesticated
Animals and Plants», och det bevis, som der gifves har aldrig,
så vidt som jag kan förstå, blifvit vederlagdt.» —
Hufvudsumman af allt detta är att i olika bref, som aftvingades
honom, Darwin förklarade sig för en agnostiker; men m:r
Francis Darwin framhåller att hans faders i detta fall
passiva ställning har åtminstone intet gemensamt med sådana
agnostiker, hvilka söka att i sjelfva förnekelsen inlägga en
positiv tro på möjligheten af något öfversinligt. Darwin sjelf
undvek att tala om ämnet, emedan han ansåg att en
menniskas religion var ingen annans än hennes egen affär.
Darwins egen uppfattning om sin förmåga var följande: —
»Några af mina kritiker hafva sagt: — »Åhja, han är en

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Oct 18 18:32:00 2024 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/urdagkron/1888/0202.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free