- Project Runeberg -  Ur dagens krönika : Tidstaflor/Månadskrift för skönliteratur, teater och politik / 1891 /
362

(1881-1891) [MARC] With: Arvid Ahnfelt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Häfte 6 - Musikrevy, af Volontaire

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

362

tenor, sopran), tenorarian: »Nel furor delle tempesti»>,
Rubinis och Marios triumf.
Ur op. Beatrice: Trio för 2 sopraner och tenorer: >Angioli
di pace> samt Jenny Linds bravuraria i Wien: »O mio fidele!>»
Af Donizetti: Ur op. Poliuto: En berömd sextett, en koloratur-
aria (sopran).
Ur op. Maria Padilla: fruntimmers-duett.
Af Mercadante: fruntimmers-duett ur op. Giuramento.
Af Verdi: Koloraturpolonäs (sopran), romans (tenor), trio (sopran,
tenor, bas) ur op. Jerusalem (I Lombardi).
Ur op. Vespri siciliani: sopranbolero och tenorromans.
Ur op. Il ballo: två barytonarior (Renato), två tenorarior (Ricei-
ardo) två pagecanzonetter (sopran), en qvartett.
Af Paisiello: Romanza ur »Nina la pazza per amore» (sopran).
Af Pacim: : Koloraturaria: >Jag kan ej tolka hvad jag känner>
(sjungen af Jenny Lind) (ur op. Niobe).
Af Gounod: Ur op. Mireille den celebra chanson du Magali
(sopran, tenor) Mireilles två arior och herdens nocturne (alt).
Af dessa operor äro de allra flesta ej uppförda i Stockholm.
rk +
+
K. operan har följt med sin tid och strejkat — med den
utlofvade nyheten »Gioconda> af Ponchielli. I stället har direk-
tionen dess flitigare vändt på fjerdinogen, hvarur Donizetti särskildt
blifvit framletad och representerad med ej mindre än 3 operor,
hvaraf »Leonora> med tvenne rivaliserade tolkar som vanligt,
denna gång fröknar Oselio och Almati, eller som dessa blygsamma
unga damer egentligen i korthet heta, Ås och Fich.
»Kärleksdrycken», som derpå serverades, har varit borta
flera år från operarepertoiren, der den dock förtjenar qvarstå ge-
nom den osökta blandning af naivetet och grace, som är dess
förnämsta kännetecken. Vid dess första spelande i Stockholm
rönte denna intagande opera emellertid ett orättvist bårdt bedö-
mande. Den som kåsör qvicke Orvar Odd visade i en recension
öfver denna opera en dumhet, som icke skulle tolereras numera.
>Jag skrifver alltid bäst om förmiddagarna», yppar förf., »men
sämre om eft. midd., Donizetti tyckes ha slarfvat till Kärleks-
drycken efter en bastant måltid, sömnig och ohågad.> I denna
»recension», som uppenbart är ett eftermiddagsarbete, förevitar
den spirituele skriftställaren den arme Donizetti att ha slarfvat
ihop. Kärleksdrycken på reminiscenser ur Lucie, hvilken opera får
stort beröm af denne kompentente musikåsna. Det är ju mycket

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Oct 18 18:33:21 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/urdagkron/1891/0366.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free