Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - I tegel, i lera och på duk. Blick på vår nutidskonst af Claudius (non Marcellus)
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
delen svepes in i en kappa, så är det nästan lika
motbjudande att få se en för öfrigt lyckad figur med armar, hvilka
fram ifrån förekomma som stympade. Det fattas något i
den naturliga figuren, tycker man, och vill man vara
kitts-lig, så kommer man med den anmärkningen: konstnären vet
icke hvar han skall göra af armarne, då han icke vill
använda den “obligata“ kappan.
Men det är möjligt, att jag har orätt, att konstnären
som låter Geijer hålla händerna på ryggen är större realist
än granskaren sjelf och att denne senare ännu är bunden
af gamla konventionela åsigter och dumma fördomar.
Sådant kan ju hända, ty det är ofantligt svårt för en gammal
menniska att frigöra sig från alla falska föreställningar, hvilka
man i ungdomen nött in i henne. Men till dess jag
öfver-bevisats om att hafva misstagit mig, fasthåller jag vid den
åsigten, att konstnären gjort orätt i att låta Geijer hålla
händerna på ryggen.
Hvad som bestämdt är orätt af Börjeson, det är, vågar
jag påstå, att han satt den förkroppsligade tanken vid
Gei-jers fötter. Ofverst på minnesvården ser man Geijer, men
nere på fotställningen varseblir man en qvinlig figur, som
låter högra handen leka på en lyra. Det är “ Gei jer s tanke"
eller bara “tanken", säger man. Hvad bevisar att så är?
Är det något enda kännetecken på att.denna figur skall
vara en tanke? Huru ser en tanke ut? Vet hr Börjeson
det? Är det någon annan som vet det? Nej, svarar man,
men man kan ju komma öfver ens om att så är. Der ha
vi det konventionela, det gamla otyget, som verklighetens
friska konst borde befria oss ifrån. Der ha vi orsaken,
hvarför man ej ännu kan helsa Börjeson riktigt välkommen
på den konstens område.
Man måste således komma öfver ens om, att det är en
tanke. För dem som icke varit med om
öfverenskommel-sen, och det är det stora flertalet af dem som komma för
att beskåda konstverket, ser figuren icke ut som en tanke,
men väl som en ung, vacker, intagande, något* fundersam
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>