Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Blasfemi
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
18
en forsmak på et evig og salig liv. De hellige
som har erfart det er enige om at de kan i vir*
keligheten ikke uttrykke hvad de har oplevd, fordi
ingen, og ikke de seiv heller, råder over uttrykk
for annet enn sansebundne erfaringer. Så mystikere
av alle konfesjoner i kor minner oss om at det
er bare gjennem analogier de i det hele kan for*
telle noe om det. Oftest har de lånt billedene
fra forholdet mellem brud og brudgom — fra den
høieste erotiske ekstase, hvor det ene vesen higer
efter å fortape sig i det annet. At brudemystik*
kens billedsprog bare er billedsprog, har mysti*
kerne seiv uavlatelig minnet om.
Spiritismens religionsforkynnelse er puritansk
fri for brudemystikk. Gjennemgående har jo de
protestantiske samfund vært tilbøielige til å avvise
sånne lidenskapelige utbrudd av Gudskjærlighet
med snerpet forargelse — til tross for at de stadig
bryter frem igjen, så ofte en større vekkelsesbeve*
geise har tendt religiøse nyinger også på prote*
stantisk grunn. Men spiritismen, forsåvidt den
har forbindelse med historisk kristendom, fortset*
ter den utvikling som Søren Kierkegaard hudflettet
i «Øieblikket» — bort fra det nye Testamentes
forkynnelse av det store og fryktelige eventyr på
liv og død i all evighet, mot en slags nytte* og
hyggetro som gir anledning til tekkelig selskape*
lighet, behagelige stemninger og heisasa og hop*
sasa. — De tar det med ro at den personlige kon*
takt med Gud opnar de først efter en reise gjen*
nem mange sfærer, — den utålmodige higen efter
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>