Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Blasfemi
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
19
Gud som naturlig låner sitt billedsprog fra ero*
tikken finner man ikke hos dem. Gud opfattes
i det hele tatt ikke som brudgommen, men som
en god forsorger.
Det virker derfor selsomt når f. eks. byfoged Dahl
hevder at spiritismen skal kunne danne en mot*
vekt mot «materialismens ånd». Alt som har ut*
strekning i rummet og optar plass er materie —
om en ting for våre sanser kjennes mindre solid
enn en annen er den ikke derfor mere «åndelig».
Diamanter, stenkull og kullos er like materielle.
Jeg innrømmer at jeg er ikke klar over hvorvidt
de marmorhaller hvor de avdøde hører foredrag,
de kort som de spiller bridge med, den mat de
nærer sig av og de nydelige drakter som de fer*
des omkring i skal opfattes som bestående av en*
slags «sublimert materie» — i så fall er de like
materielle som Uranienborg kirke, mine kabalkort
og de biffer som serveres på Theaterkaféen. Eller
er de avdøde virkelige ånder — eksisterende uten
å ta op plass i rummet — og nyter de bare idéene
marmorhall, bridgeparti, god mat etc? I begge
tilfelle er de ikke mindre, men mere materialistiske
enn den hårdkokteste materialist som ikke tror at
ånd, eller menneskeånd iallfall, eksisterer uten
bundet i stoff, og er nøid med å få nyte denne
verdens goder og lide dens plager en sytti år eller
så. De fleste bekjennende materialister vilde sak*
tens betakke sig, hvis noen tilbød dem å leve
dette liv syv ganger sytti år — materialismen som
livsanskuelse har iallfall den fortjeneste at den
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>