Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Marie Bregendahl
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
70
tiden da landbruket enda ikke var blitt industriali*
sert og bøndene ikke urbanisert.
De samme mennesker går inn og ut av hver*
andres historier — Christense, enken på Møller*
gaarden, med de elleve lange sønner og den ene
datteren, den skjevryggede Jørgen Damgaard, tung*
sindig og klok, Hanne ved Høien og mylderet av
hennes efterkommere og slektninger, Peter Guid*
graver som planter skog ute i lyngbakkene —og
så alle de unge, sønner og døtre på gårdene,
tjenestefolk og løsdrivere. I periferien av Sødals*
folkenes liv ferdes de kondisjonerte, jegermesteren
på Holmegaard og hans datter, doktor Lund fra
Fjordby, prosten, elskelig og myndig og høit re*
spektert av sin menighet, som han meget behendig
fører på en middelvei mellem offisiell kristendom
og konservativt bondsk hedenskap. Kirken spiller
en viss rolle i Sødalsfolkets liv, som centrum for
høitideligere følelser, som det sted hvor livets
skjebnebestemmende stunder — et barns innlem
melse i slekten, barnas inngang i de voksnes ver*
den, giftermålet og døden — får vigsel; dessuten
er det ved kirken at de spredt boende mennesker
på utflyttergårder og ensomtliggende husmanns*
steder treffer folk, spør nytt og drøfter nyhetene.
Men religionen spiller ikke noen større rolle, an*
derledes enn alle religioner gjør i et bondesam*
fund, hvor menneskene føler sig avhengige av
makter som de ikke tør stole på at de kan bøie
efter sine ønsker. For barna er kristenlæren mest
kilde til grublerier over uløselige gåter og til eng*
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>