Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sommer på Gotland
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
198
læreren på sitt høviske svensk, som skulde bygge
røisen over ham, og hun søkte ut de vakreste
jevnstore stener og la dem i hop omsorgsfullt
med kjærlige hender. — Det suste i skogtoppene
over våre hoder, sollyset dryppet ned i lyngen og
gyllet den, de små graver av lavgrå stein la sun*
ket ned i skogen og minnet mig plutselig om arr
i marken. En trost gav sig til å fløite i et tre like
ved der hvor vi stod, og dypere inne fra skogen
kurret villduene. Og jeg spekulerte på hvordan
læreren kunde vite så visst at alle ekteskapene i
jernalderen hadde vært så harmoniske — ?
111.
Den hedenske gravkultus er ikke bare uttrykk
for kjærlighet til de døde. Det var en del av de
tiders rettsopfatning at de døde kunde gjøre krav
på en del av godset sitt; det var deres rett åfå
med sig noen av sine personlige eiendeler på fer*
den inn i dødsriket, og det var deres rett å bli
fulgt ut av dette liv på en standsmessig måte.
Saktens har denne følelse av at folk ikke blir retts*
løse fordi om de dør, de levende ikke dermed løst
fra alle plikter mot dem, spilt inn, da de samme
stammer efterat de var blitt kristne var så lite gjer*
rige med å stifte sjelemesser. Når senere tiders
historikere uten videre har forutsatt at de nordiske
folk må ha gitt disse sjelegaver uvillig og bare
fordi Kirkens menn skremte dem til det og ar*
beidet med overtroen i deres sinn, så er det igjen
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>