- Project Runeberg -  Upsala Universitets Årsskrift / 1865 /
64

Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

64 Gustaf Leopold Collinder.

schehen; bindet und löset ihr, so habe ich schon gebunden und
gelöset”!).

Men om i och med aflösningsordets uttalande syndaförlåtelsens
gåfva direct räckes den enskilda menniskan, så måste aflösningen
till sin natur vara med sacramenterna nära beslägtad. Likasom i
Nattvarden äfven den otrogne undfår Herrens lekamen och blod,
ehuru till fördömelse, så blifver genom aflösningen Guds nåd, så
att säga, "nedlagd i händerna” på äfven den otrogne. Han får
gåfvan likasom lagd hos sig, ehuru han af henne icke eger någon
välsignelse, utan fastmera desto större dom, så länge ännu tron fe-
las. Aflösningen kräfver nemligen, för att blifva till välsignelse
anammad, å den mottagandes sida ånger och tro. Bestämdt förka-
sta bekännelseskrifterna den Romerska satsen, att aflösningen gör
delaktig af nåden utan tro på Christum?2). Men aflösningens kraft
och verkning utgår likaväl till den, som aflösningen emottager, han
må vara troende eller ej. Det är för ingen del vi, som med vår
tro gifva åt aflösningen dess syndaförlåtande kraft. På grund
af en sådan natur hos aflösningen, att hon direct räcker den en-
skilda menniskan nåden, likasom äfven derföre, att hon är ”af
Christo i Evangelium instiftad?) och således ”af gudomlig rätt” +),
hafva bekännelseskrifterna räknat henne bland sacramenternas an-
tal. I Apologien heter det: ”Et absolutio proprie dici potest
Sacramentum poenitentie>)”; och: ”Vere igitur sunt Sacramenta,
Baptismus, Coena Domini, Absolutio, que est Sacramentum
poenitentie” 6). Reformatorerna upprepa äfven i sina sednare pri-
vatskrifter, att man kan räkna tre sacramenter: Dop, Natt-
vard och Aflösning. Den Lutherska kyrkan har likväl icke uppta-
git denna lärobestämning. Hon erkänner väl, att aflösningen på
ett lika concentreradt sätt, som sacramenterna, tillegnar oss nåden,
men då ett externum et wisibile elementum icke förefinnes i aflös-
ningen, så har hon icke inräknat densamma bland sacramenternas
antal. Dessutom skulle åtskillnaden emellan ord och sacramenter
blifva oklar, om äfven aflösningen uppfattades såsom sacrament.

Men icke alltid utfaller pröfningen i skriftermålet så, att ett
tröstande, ett direct räckande af syndaförlåtelsens nåd kan komma

!) Luthers Schriften, XIX, 1173.
2) Libri Symb. Vol. I, pag. 163.
3) Libri Symb. Vol. I, pag. 331.
+) Libri Symb. Vol. I, pag. 163.
3) Libri Symb. Vol. I, pag. 167.
6) Libri Symb. Vol, I, pag. 200.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 12:44:51 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/uuarsskr/1865/0078.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free