- Project Runeberg -  Upsala Universitets Årsskrift / 1865 /
32

Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

öe Fsedvik Gibl

derna evarar Luther, att den som så tolkar deras skrifter, som Qeooclam-
padions gör, just bevisar, att hans sak icke är fädernas. Aldrig har
någon af fäderna talat så om sakramentet, som desse svärmare !).

Det andra skälet, som motståndarne anförde mot Christi lekamens
och blods reala närvaro i nattvarden, var, att denna närvaros anta-
gande strider mot förnuftet. Huru kunde, menade de, Christus sitta
framför lärjungarne och på samma gång vara i brödet? Det heter ju:
”min lekamen, som för eder utgifven varder! Christus kan ju icke
både på korset och i sakramentet korsfästas för oss? Christi lekamen
i nattvarden måste vara antingen den dödliga eller den förklarade. I
förra fallet måste man antaga, att Christi lekamen är i nattvarden,
sådan han hängde på korset. I sednare fallet hafva vi der icke Chri-
sti för oss offrade lekamen och följaktligen icke den, som gör oss rätt-
färdiga ?). Att tala om en osynlig kropp är en motsägelse. Den leka-
men, hvarom instiktelseorden tala, är den för oss i döden utgifna.
Men denna var synlig. Alltså måste Christi lekamen, om ban är när-
varande i nattvarden, äfven vara synlig3). Men nu är enligt Skriftens
vittnesbörd Christus i himmelen och sitter på Fadrens högra hand.
Alltså kan han icke till sin lekamen på samma gång vara närvarande
på jorden och i sakramentet ’).

Mot alla dessa invändningar fasthöll Luther med beundransvärd
ståndaktighet och orubblighet sin lära om Christi lekamens och blods
reala närvaro. Ur instiktelseordens klara och enkla or?abetydelse fram-
går för honom, att Herrans substantiella, naturliga lekamen och blod i
brödet och vinet äro närvarande och dertill samma lekamen, som en
gång för oss blifvit utgifven och som nu efter uppståndelsen sitter på
Guds högra hand i himmelen, och samma blod, som en gång blifvit
utgjutet för våra synder och nu är förklaradt; de äro båda i nattvar-
den närvarande, ”väl icke i samma gestalt eller på samma vis, men
. med samma väsende och natur” 5). Sättet, huru detta sker, må man
begripa eller icke; genom ordet är denna lekamens närvaro ovedersäg-
ligen betygad. ”Jag ser de torra, klara, väldiga Guds ord, som
tvinga mig att bekänna, att Christi lekamen och blod äro i sakramen-
tet. Huru Christus kommer i sakramentet, vet jag icke, men det vet
jag väl, att Guds ord icke kan ljuga, som säger, att Christi lekamen

!) Luthers Schriften XX, 998.

2) Jfr Andr. Carlstadts Dialogus von dem greulichen Missbrauch des
hochwördigen Sacraments Jesu Christi, hos Walch XX, 2878 ff.

3) Jfe Ulrich Zwinglii Antwort äber D. Strausens Buch, hos Waleh XX,
1894. 1) Derst. XX, 1905. 3) Luthers Schriften XX, 1161 ff.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 12:44:51 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/uuarsskr/1865/0154.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free