- Project Runeberg -  Vor gamle bondekultur /
225

(1923) [MARC] Author: Kristofer Visted
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tidsregning og primstaven

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Tidsregning og primstaven 225

Denne tro, at det var synd eller vilde volde ulykke at spinde tors-
dag aften, har neppe nogen sammenhæng med hedenske forestillinger,
som man almindelig har trodd. Det er i det hele tat tvilsomt om syv-
dagsuken har været kjendt i hedensk tid, og der er grund til at tro, at
den først kom i bruk med kristendommens indførelse. Derimot heter
det, at de baand, hvormed Kristus blev bundet, var spundet en torsdags-
kveld (d.v.s. skjærtorsdagaften), og i denne legende maa vi søke op-
rindelsen til troen paa, at det bragte ulykke at spinde torsdagskvelden.
Det samme gjælder om troen paa, at det den kveld bragte ulykke, hvis
nogen hugget med øks eller boret med bor; og hvis en ko gik over spon
som var hugget den dag, skulde den bli syk. Det er en anden legende
av samme art, som ligger til grund herfor, nemlig at Kristi kors blev
hugget skjærtorsdag, og at det derfor var en ulykke at hugge paa den
dag. Ogsaa andre katolske reminiscenser findes knyttet til denne dag.
Naar det heter, at man ikke skal slippe kjørene ut paa en torsdag, da
vilddyrene den dag er slem med buskapen, blev dette motivert med, at
den dag var kjøtdag; saaledes var det ogsaa i middelalderen, mens den
følgende dag var fastedag. Hermed hænger ogsaa den skik sammen, at
torsdagen er best at holde bryllup paa, da man jo ikke kunde holde
bryllupsgilde paa en fastedag. Torsdagen indtok ogsaa i den katolske
middelalder en plass næsten sideordnet med søndagen; derfor heter det
at søndagsbarn og torsdagsbarn er fri for al trollskap.

Torsdagskvelden trodde man, at al trollskap var løs; da færdedes
oskoreien, og da var trollkjærringene ute; torsdag kveld var ogsaa den
beste tid for al slags trolldom. Skal man indgaa forbund med den onde,
skal man gaa ut en torsdagskveld paa en korsvei; og da faar man
»Svarteboken." Alle disse forestillinger synes at gaa tilbake til den øster-
landske tro paa planetenes magt over dagene; og torsdagen var viet
Jupiter, den mægtigste av planetene, og derfor egnet sig best til alt som
vedrørte trolldom og overnaturlige magter.

Det synes saaledes ikke som »torsdagshelgen" har noget med en
hedensk hviledag at gjøre, men at alle de forskjellige overtroiske fore-
stillinger som knytter sig til den, er dagvælgeri, som har sin rot i kristne
forestillinger eller er kommet ind fra oldtidens klassiske folk med syv-
dagsuken sammen med kristendommen.

Døgnet (nættmaal") deltes i 8 økter (eyktir), hver paa 3 timer; de
deltes igjen i halvøkter. Denne deling av døgnet er ældgammel i Norden.
Da Valhalls guder i tidenes morgen kom sammen for at ordne tidsreg-
ningen, heter det i Voluspaa:

15 — Kristofer Visted: Vor gamle bondekultur.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 13:58:46 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/vorgamle/0243.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free