- Project Runeberg -  Vor gamle bondekultur /
361

(1923) [MARC] Author: Kristofer Visted
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Eventyrfortælling

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Eventyrfortælling 361

Egil, den tredje Vølund. De løp paa ski og jaget efter dyr. De kom til
Ulvdale og bygde sig der et hus ved det vand som kaldtes Ulvsø. En
morgen tidlig fandt de paa stranden tre kvinder, som spandt lin; ved
dem laa deres svanehammer; de var valkyrjer. Brødrene førte dem hjem
med sig til huset. I syv aar hadde de bodd sammen, da de fløi ut for
at søke striden og kom ikke tilbake. De to brødre drog ut paa ski for
at lete efter sine elskede, medens Vølund blev sittende hjemme og ventet
paa at hun skulde vende tilbake.

Fortællingen om svanemøene i Vølundkvædet er meget ufuldstændig,
likesom hele digtet forøvrig. I en langt fyldigere og mere poetisk form
er den gjengit i folkeeventyrene. I »Paradisstigen" fortælles det saaledes:
yDer var ei stor tjørn i marki der som guten gjætte. So kom det tri
store duvor fjukande ein dag. Daa vart det augo paa guten, og So
saag han dei la av seg hamen innmed ein stein; daa vart det tri jom-
fruer. Dei gjekk ut i tjørni og lauga seg og sumde; so kom dei upp
or vatnet og tok hamane sine og fauk sin veg. — So den andre mor-
gonen för guten av att og gjætte paa same staden attmed tjørni. Best
han gjekk der og gjætte, kom dei fjukande att, dei tri duvorne. Dei för
ut i tjørni og lauga seg og sumde, og daa stal guten burt hamen aat
den eine. So kom dei upp or vatnet att, og dei to fauk sin veg; men
den tridje gjekk og leita etter hamen sin; det var ei jomfru so ven, han
hadde aldri sett so vent.” Hvorledes fortællingen videre utvikler sig, kan
vi her ikke gaa ind paa; men sammenhængen mellem dette eventyr og
Edda-digtet er iøinefaldende. At folkeeventyrets fugler høist uegentlig
kaldes duer, fremgaar derav at de svømmer, og de maa altsaa være
identiske med oldkvadets svaner. I det folkeeventyr som bærer titelen
y Mannen som hadde ein svart flekk i aakren sin”, har møene mistet
sin fugleham og kommer ridende gjennem luften paa hester; man maa
her mindes oplysningen til Vølundkvadet, at de 3 møer var valkyrjer.
Videre utvikler konflikten i eventyret sig derav at han tar et klæsplagg
fra den ene av møene, som nu blir hans kone.

Eventyret om svanemøene, som altsaa var kjendt hos os allerede
i vikingetiden, er et av de mest poetiske og har derfor hat en stor ut-
bredelse; det gjenfindes i de fleste europæiske og asiatiske folks eventyr.
I den berømte arabiske eventyrsamling »Tusen og én nat" findes det
i fortællingen om Hasan fra Bassora.

En sammenhørende gruppe danner eventyrene om » Gutten som
støpte tinøine til trollet (bokken)" og »Sjøl". Da gutten hadde faat narret
trollet til at sætte ind tinøine, skjønte endelig trollet at han var blit narret,
og vilde gjerne dræpe gutten. Han fik denne til at gaa ind i fjøset for

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 13:58:46 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/vorgamle/0379.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free