Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
och om hon någon gång lämnar symmetrien å sido
just i detta afseende, så är det antingen på grund af
nödtvång, såsom då under medeltiden borgar och
befästningar uppfördes på trånga och oregelbundet
formade bergplatåer, hvars konturer befästningsmuren
följde, och där anordningarna mer voro beräknade
på motståndskraft mot belägrande fiender än på att
göra intryck af skönhet. Men i en sådan
bergbefästnings alla enskildheter återkommer icke dess
mindre den symmetri, som man i dess
massfördelning saknar. En vertikal linje, som skär porten och
det däröfver anbragta vapnet i två delar, visar i
dessa delar en fullständig symmetri. Det samma
gäller om tornen, om fönstren, om fasaden af
borgkapellet, där ett sådant finnes, om kapellets inre,
som är symmetriskt utefter dess längdaxel, och om
riddarsalen.
Den arkitektoniska symmetrien med afseende på
en byggnads hufvuddelar kan visserligen också brytas
utan nödtvång och af rent godtycke, utan att den
estetiska känslan lider däraf; men detta blott i mindre
byggnader, helst af trä, som icke förete något
massivt och vid hvilkas åskådande man fördenskull ej
har den känslan, att massorna behöfva balanseras,
för att ej förlora sin jämvikt. Vid betraktande af
en sådan byggnad förnimmer man icke dess mindre
att en regel här är bruten; men fantasien blandar
sig försonande med i spelet och väcker
föreställningen om att när det matematiskt behagliga, som
ju ändå endast är en primitiv form af det sköna, här
blifvit uppoffradt, så har det skett, för att åt bygg-
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>