Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - VII. Heinrich von Ofterdingen
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
120
og opgave, til klarhed over sig selv og livet. Det
blir med opgiven af kunsten i snevrere forstand en
forstaaelse af livet som den store kunst. Altsaa,
som det er sagt: fra poesien til prosaen, fra kunsten
til livet. Som skuespiller tror Wilhelm Meister at
naa sit livs maal; men det blir i det praktiske liv,
han finder det: fra theatret gaar han til virkeligheden.
Han lignes derfor ogsaa af sin ven med Saul, som
gik ud for at søge sin fars æsler, men fandt et
kongerige.
Ganske modsat Heinrich von Ofterdingen:
Novalis erklærer den ligefrem rettet mod Wilhelm
Meister, en digtning han engang saa heilig havde
beundret, men nu forkasted „som en Candide,*) rettet
mod poesien", som en synd mod poesiens hellige
aand. Ikke gjennem poesi til prosa gaar Heinrichs
vei, nei, længere og længere ind i poesiens
underfulde verden, hvor der stedse aabner sig nye
tryllelande, hvor fantasi og virkelighed forenes:
Die Welt wird Traum,
Der Traum wird Welt.
At forklare livet poetisk, at vise naturens og
*) C a n d i d e, et af Voltaires mest kjendte skrifter,
hvori han spotter kristendommen.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>