Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Var står det skrivet?
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
På våren 1872 var jag så fullviss, vad denna sak angår, att
jag ansåg mig böra i en predikan i Pietisten framlägga den
klart och bestämt. Det skedde i predikan på 20:e söndagen
efter Trinitatis, vilken utkom i junihäftet 1872. Där framhöll
jag: 1) att genom vårt syndafall ingen förändring inträtt i
Guds hjärta; 2) att det därför icke var någon Guds grymhet
eller vrede mot människan, som genom syndafallet kom i
vägen för människans salighet; 3) att den förändring, som
inträffade vid syndafallet, var en förändring hos människan
allena, i det att hon blev syndig samt därigenom avföll från
Gud och det liv, som är i honom; 4) att till följd därav för
hennes salighet behövdes en försoning, men icke en försoning,
som blidkade Gud och framställde honom åter nådig, utan
som borttog människans synd och framställde henne åter
rättfärdig; 5j att denna försoning är skedd i Jesus Kristus. Vad
Guds vrede beträffar, så framhöll jag, att om Guds vrede talas
i tvennehanda bemärkelser, dels såsom en vrede över synden,
dels som en vrede över syndaren. Vad nu angår Guds vrede
över synden, så förstå vi, att den icke kan vara genom Kristus
borttagen. Gud måste hata synden, så länge han är den helige
guden. Vreden över synden är, så att säga, baksidan av kär
leken till rättfärdigheten – där den senare är, där måste ock
den förra vara. Vad åter beträffar Guds vrede över syndaren,
så kan därom endast i den meningen talas, att den, som bliver
i synden, drabbas av Guds vrede över synden, och detta
förhållande är icke heller genom Kristi död förändrat. Syndens
lön är, för den syndare som i sin otro förbliver i synden,
under Guds vrede och döden. Ännu gäller det enligt
aposteln bestämda ordet: »Köttets sinne är död; om I leven
efter köttet, skolen I dö.» Att frälsas från denna vrede sker
endast genom att rättfärdiggöras från synden. För den skull
talas icke på ett enda ställe i Skriften därom, att det är Gud,
som genom Kristi död blev försonad. Människan behövde
däremot försonas, d. v. s. hennes synder måste borttagas, på det
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>