Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
49
Sveriges gränser, och en utländsk studieresa måste för honom
ha framstått såsom en lockande möjlighet att förvärva nya intryck
och på ett effektivt sätt vidga sin erfarenhet. Han ansökte ett stipendium och erhöll också snart 600 Riksdaler ur den Ahlöfska
fonden för att — man kan ej underlåta att dra på munnen inför
ändamålets formulering — »inhämta kunskap om den estetiska bildningens närvarande tillstånd i Europa»(!).1 Denna resa skulle
skänka honom en rik skörd med musikaliska upplevelser, och vi
skola därför göra ett jämförelsevis ingående uppehåll vid hans
musikaliska strövtåg i Tyskland, Österrike och Italien. Innan Wennerberg på hösten 1851 for ut efter erhållen tjänstledighet från läroverket, inträffade en händelse, som för intimare vänner och bekanta näppeligen kom som någon överraskning. Med den unga
flicka, Hedvig (Redda) Cronstedt, som han under uppsalatiden
uppvaktat med serenader och allt djupare fäst sig vid, ingick han
förlovning, och hon skulle sedan bliva hans trogna ledsagerska
genom ett långt och arbetsfyllt livs olika skiften.
IV
STUDIERESA UTOMLANDS 1851-52
I sällskap med sin broder Brynolf, som skulle studera måleri,
begav sig Wennerberg den 1. oktober från Lidköping. Över Västervik bar det iväg till Malmö, varifrån gjordes en avstickare till
Lund. I Köpenhamn blev Wennerberg förtjust i operabaletten,
som han fann vara bättre än den i Stockholm. 2 Via Stettin anlände
han därefter till Berlin.
Vi skola nu kasta en blick på \Vennerbergs dagboksanteckningar,
vilka mycket utförligt uppehålla sig vid estetiska intryck och
upplevelser på de olika platser han besökte och vittna om resenärens livliga intresse för såväl de bildande konsterna, vilkas studium utgjorde resans huvudändamål, som, i hög grad, tonkonsten.
Dagboksanteckningarna befinna sig i familjen Wennerbergs ägo
och äro i original ej tillgängliga för forskaren. De äro emellertid
1
2
S. TAUBE, a. a. I, sid. 302.
S. TAUBE, a. a. II, sid. 10.
4-29208.
Jeanson: Gunnar Wennerberg som musiker.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>