- Project Runeberg -  Skrifter / 12. Brev. II. 1870-1888 /
536

(1920-1924) [MARC] Author: Pontus Wikner
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Bihang. Självbiografiska uttalanden m. m. - Ur ”Undersökningar angående den materialistiska verldsåskådningen” (1870)

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

536

PONTUS WIKNER

som jag säger detta: materialisten skulle förmodligen
frimodigt undanbedja sig hvarje idealistens nedlåtande
beskyddareskap; utan jag säger det derföre, att jag
hyser en outplånlig vördnad för den menskliga
guda-gnista, som vi kalla personligheten, hvilken enligt mitt
förmenande icke är identisk med någon åsigt i verlden,
vare sig materialism eller idealism, och på hvilken
jag anser mig kunna hoppas i afseende på dess viljas
redlighet, äfven när hon klädt sig i åsigter, som gå
snörrätt mot mina egna. Materialisten har visserligen
i sjelfva sin åsigt frestelser, från hvilka idealisten
är befriad, men jag äger ingen rätt att påstå, att han
fallit för dem.

Jag vet till och med, att en i grunden materialisr
tisk verldsåskådning visat sig vara förenlig med en hög
grad af religiositet, ja med en sann och lefvande
kristendom. De gamle Stoikerna voro materialister,
och dock ägde många bland dem en djup religiositet.
Den bekanta hymnen af Kleanthes, hvilken af Paulus
citerades i hans predikan på Areopagen, andas en
innerlig hängifvenhet åt Gud; men Kleanthes var
Stoiker och materialist. Helt säkert är mången bland
de sanna kristna i vårt land af. den tanken, att ingen
menniska eller annan individuell varelse är verklig,
om icke åt henne kan anvisas en bestämd plats i
rummet, samt att Gud sjelf, ehuru han är ande,
likväl har sin egentliga boning någonstädes i rummet,
nämligen i det rum, som kallas himmel, och att hans
allestädesnärvaro betyder ungefär det, att han har
sin plats i alla rum på en gång eller uppfyller med
sin oändligt etheriska varelse allt rum. Detta är i
grunden ren materialism; ty Gud är på detta sätt ovil-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Thu Feb 15 14:04:39 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/wikner/12/0538.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free