- Project Runeberg -  Ymer / Årgång 7 (1887) /
73

(1882)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

vanliga dödlige. De ansågo sig utan tvifvel göra de olympiska
gudarnas anseende större afbräck genom att degradera dem till
menni-skor än genom att — i likhet med många kristna — förklara dem
för onda makter, djefvulens anhang.

Vända vi oss nu till den nyare tiden, så se vi den allegoriserande
metoden räkna många och delvis högt ansedda anhängare ända till
våra dagar. En särskild form af densamma förtjenar omnämnande.
Den finnes mest systematiskt utvecklad i Creuzers Symbolik und
My-thologie der alten Völkerf ett fordom högt berömdt verk; men äfven
män sådana som Heeren och G. Hermann hylla samma mening, ehuru
med några afvikelser. Creuzer sätter de grekiska myternas djupare
mening i förbindelse med en hypotes om en högeligen upplyst
prest-kast, som långt före Homeri tid skulle kommit antingen från
orienten eller från Egypten till Grekland, medförande en skatt af religiös,
moralisk och fysisk kunskap. Som Greklands invånare då ännu voro
råa och okunniga, meddelade presterna sina höga läror, bland hvilka
också var den om en enda Gud, i symbolisk form. Så hade de
äldsta myterna uppstått. Med tiden skapades af skalderna ett nytt slag
af myter af rent episk karakter, utgörande beskrifningar på verkliga
eller diktade händelser. Snart drogo dock skalderna äfven de äldsta
allegoriska myterna in i sin krets. Småningom fördunklades eller
bortglömdes den egentliga meningen, blott den symboliska formen
fasthölls och Utvecklades. Den ursprungliga visdomen, som sålunda
gick förlorad för den stora allmänheten, bevarades likväl oförfalskad
såsom en hemlighet inom åtskilliga andliga brödraskap, bestående af
medlemmar förbundna genom invigning i hemlighetsfulla ceremonier.
Sådant var förhållandet med de Orphiska och Bacchiska sekterna, de
Samothraciska och Eleusinska mysterierna, hvilka alltså leda sitt
ursprung från långt aflägsna tid^r. Efter genomgåendet af
invigningsceremonierna fingo de nya medlemmarna emottaga de höga lärorna
befriade från skaldernas tillsatser och afklädda sin allegoriska drägt
— läror som spredo ljus öfver menniskans bestämmelse och öfver ett
lif efter döden med belöningar för de goda och straff för de onda.
Nyare undersökningar hafva dock ådagalagt, att de nämda sekterna
och mysterierna, hvilka för öfrigt icke kunna spåras synnerligen långt
tillbaka i tiden, alldeles icke voro ämnade att bevara och meddela
någon hemlighetsfull lära beträffande tillvarelsens djupare spörsmål.
Ej heller hypotesen om ett med utländsk visdom utrustadt
prester-skap såsom den grekiska bildningens grundläggare torde numera ega
någon försvarare af betydenhet. Deremot finnes en annan art af
half-symbolisk myttolkning, som ännu i dag bedrifves af många med en
ifver och en uppoffring af skarpsinnighet, som kunde vara värda en

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:46:50 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ymer/1887/0075.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free