- Project Runeberg -  Ymer / Årgång 20 (1900) /
207

(1882)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - 2:a Häft. - Om rekonstruktion på kranium och ett försök till plastisk rekonstruktion. Af Carl M. Fürst

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

text Då man emellertid genom ett porträtt vill visa vördnad för
en persons storverk och gifva väckelse hos hans efterkommande, så
fordra vi ovillkorligen hos porträttet ett faktiskt, ett historiskt
underlag, nämligen likhet med originalet, utan hvilket underlag en
individuel karaktersprägel ej kan hos bilden sannt och fullt
framträda. Då konstnären såsom ledning för sin uppgift saknar säkra
bilder af personen i fråga, finnes kanske mången gång, ej helt
otillgängligt, men väl obegagnadt, just ett sådant faktiskt underlag
för likheten, jag menar personens kranium.

På en afgjutning af kraniet skulle en plastisk rekonstruktion
kunna göras, och med den såsom utgångspunkt skulle konstnären
sedan fullborda sin bild. Samtida bilder, beskrifningar på
utseende, karakter och verksamhet skola hjälpa konstnären vid arbetet
med de psykologiska momenten hos porträttet. – Konstnären
skall af rekonstruktionsbilden ej hämmas i denna sin konstnärliga
sträfvan på annat sätt än att han hålles inom vissa gränser, som
de exakta formerna fordra.

Är det väl under sådana förhållanden som dem, jag här
skildrat, ett helgerån att rubba den dödes kvarlefvor? Jag tycker
tvärtom det vara en plikt, som hans minne fordrar, att vi för en
stund låna hans skalle, för att kunna så att säga locka honom åter
fram i dagen så lefvande som möjligt.

Den plana rekonstruktionen kunde i konstens intresse
användas af WELCKER vid analys af RAFAELS-porträtt. Jag tror, att den
plastiska rekonstruktionen med ännu större fördel kan användas i
konstens tjänst, och kanske skall den, särskildt i den historiska
porträttmodelleringen, kunna förvärfva sig sin största framtid.
Porträtt- och figurkonstnären bör för visso i mera än ett afseende
vara en tillämpande biolog.

Af hvad jag här meddelat torde framgå, att både den plana
profilkonstruktionen och den plastiska rekonstruktionen äro på rent
naturvetenskaplig bas grundade metoder. Båda hafva under vissa
förhållanden stor rättsmedicinsk betydelse vid identifiering och
kontrollering af kranier, dödsmasker och afbildningar. Den
plastiska rekonstruktionsmetoden saknar säkerligen icke en antropologisk
betydelse för framställning af rastypbilder och bör med all
sannolikhet vara af verkligt värde både för konstnären och konsten vid
historisk porträttmodellering.

-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:48:27 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ymer/1900/0227.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free