- Project Runeberg -  Finland framstäldt i teckningar /
246

(1845) [MARC] Author: Zacharias Topelius
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - VIII. Österbotten - Österbottens Minnen - 3. Vidskepelsen och de andliga väckelserna

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

af den fordna vidskepelsen. Här hutas sjuka, här skaffas stulna saker till
rätta, här manas (le dödas andar ocli förborgade linjr utforskas. De
förnämsta medel, som härtill brukas, äro ii valan, besvärjelsen, nffrel; men
oumbärliga äro oftast liränvinet, badsltin, kyrkogarden ocli — penningen, Se bärom
ofvarifdrc sid. 44 ff.

Otaliga berättelser Unnas om de österbottniske troilkarlarne, ocli någras
bedrtfter, säsom Maths Kallanvanras, äro länge gcuoni tryck bekanta. Här elt
nyare eiempel »}, ’Trollkarlen Häikiö fraii Pyhiwin by i Muhos hade stort
rykte. En af hans mänga kurer gick till på följande sält. Patienten lilisäges
att vid midnattstid infinna sig pä kyrkogarden. Här villa lionom Häikiö ocb
en annan karl, en graf öppnas, dol nyss nedinyllade liket af en gammal
soldat hafves ur sin kiala och patienten anbefalles alt lägga sig i kistan. Dii
patienten tycker detta vara nägot kusligt, ger Häikiö lionom en styrkedryck,
troligen bräuvin. "Är du ännu rädd?” frågar trollkarlen. *’Nej,” svarar
patienten ocb lägger nig 1 kistan, hvarefter denna sänkes ined löst påsatt lock
I grafven. Där mäsie nu den sjuke ligga till soluppgången, dä trollkarlen
åter infinner sig frågande ”hur liar du mätt? har du haft ro?” Patienten
svarar ”att ron icke varit den bästa, emedan hvarjeliauda krypande i hög grad
ofredat honom." Nu inlägges liket äter i kistan, giafj-en tillsluten och den
sjuke nubefalles, efter en ny styrkedryck, alt följa lill kyrkan, lliir blåser
trollkarlen tre gånger 1 nyckelhålet, hvarefter dörren öppnas. Derefter flintar
han eld i en stor fnöskbit, lägger den’pä tröskeln och ber sedan patienten
nedsvälja den. Patienten vägrar, trollkarlen botar; ändlligen mäste det
brinnande fnösket nedsväljas. Nu läsas besvärjelser, och bäda bogifva sig in i
kyrkan. Här mumlar trollkarlen mänga obegripliga ord-och beter sig ganska
besynnerligt, hvarefter mau beger sig äter ut och kyrkdörren af sig sjelf
flyger i läs. Ben egentliga kuren iir uu slut, men som bihang gifves eu flaska
medikamenter. — Om patienten den gängen blef frisk är obekant, men visst
är att Häikiö sjelf tillredde läkedom af örter. Hans son drifver an i dag
fa-drens handlverk. Ofla händer att man finuer trasor, qvaslar och annat otyg
på grafvarna. Stundom ser man ajnke med ett rep under armarna störtas 1
forsarna och äter uppdragas. Lönnrot omtalar lyckade kurer med salvor, ehuru

*) Efter Ilmarinen 1812 N:o 12,

’■ läsningen dervid ansetts för hufvudsak *). Det blefve längt atl omtala alla

; de vidskepelser, som ännu äro gångbara i Österbotten, — än pä fullt allvar,

5 såsom (ron upjiä "fastnado" oeh ”påsatta” sjukdomar, "krossande” genom de
! dödas ben, spöken, lomiar och husrädare, allehanda signerier, locken oeb
före-; bud, ”silskräde” och annat mer — än till hälften pä skämt behällua
qvarlef-’ vor af hedéndomen, sasom offer i källor och klyftor — än sagor, åt hvilka man

j numera ler, säsuni de utförliga berättelserne ont päskkäringarne ocli deras möte

■¥>

; med f, in en i qvarnarna om påsknatten. De sednaste tjugu ären ha törhända

< gjort vidskepelsen mera af b räck, än många decennier lillförene, mea mycket

; star q var och skall sä fiirblifva, sä länge deu yttersta nordens ua tunn akter

5 mäktigt stännna sinnet för det öfvernalurliga..

#

; Mot denna vantro kämpar kristendomen sedan århundraden, och del är

| sannolikt alt den, varm af striden, till en del just derföre ständigt upplefvat
; i nya väckelser, stundom i beklagliga missriklningar. Enskilde svärmars äro
5 här ganska vanlige. Ett bland de tidigare oväsenden väcktes af en fånig prest
; vid namn Lars Ulstadi ua i 1’leähorg år 1888, lian påstod sig hafva deu
i heliga ande, visade sig halfnaken i Abo domkyrka och bespottade gudstjemsten,
j blef kallad till förhör, men afavor cj sina villomeningar och hade flera anhängare.

; Vida större anhang fick den förmätne Jakob Wal lenberg, en glasmästare
; frän Härmä kapell af Lappo — denna märkvärdiga nejd, som för sin vildhet
; och sin energi af presterue fordom kallades ’fataria inagna, stora Talariet, de
; österbottniske falskmyiifarnes hembygd. Lik Muhamed, uppträdde denne profet
? vid 40 ärs äider, ståtlig till »(seendet, sinnlig lill siua begär, ytterst djcrf,
\ energisk, förslagen, vältalig, man vore frestad att säga genialisk, af naturen
^ utrustad med en glödande fantasi ocb med alla de egenskaper soin verka pä
£ massorna. Efter misslyckade försök att anlägga elt glasbruk, började han sitt
’ omvändelseverk i Kauhava och vann innan kort en stor mängd lärjungar af
* häda könen. Hans första predikan riktades mot Luther, som sades hafva
för-’ falskat apostlarnas lära; snart gick han längre och bekände tor sina trognaste
^ att frälsaren väl varit utsänd af Gud, men illa uppfyllt sitt kali, hvarföre han,
1 –––––––––––

! *) IIos min framlidne fader, D;r Topelius i NyCarleby, gingn i min barndom
många trollkarlar, som väl förplägades, för att formåa till all sjunga runor. Till

lack ertjötlo de sig att skaffa tillrätta stulna ailfver*kedar, spottade i brunnarna

ocb läste minga hiskliga besvärjelser. (F6rf:i asm.)

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:57:18 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ztfinland/0250.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free