- Project Runeberg -  En amerikaresa 1920 /
36

(1920) [MARC] Author: Helmer Key - Tema: Americana
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 2. Det soliga New York

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

36

Avkomlingar av dessa folk, så väl mexikaner som
peruaner, existera ännu, men ha vid beröringen med européerna
förlorat alla spår av sin forna kultur.

En annan dag besökte jag The Metropolitan Museum
of Art, New Yorks stora konstmuseum, beläget vid Fifth
Avenue på Central Parks område. Intrycket var
imponerande på grund av samlingarnas rikedom. Särskilt de
egyptiska lära vara i sitt slag de bästa i världen och torde
kanske kunna mäta sig med motsvarande konstskatter i
British Museum. Vad som mest frapperade av
tavelsain-lingarna var deri av köpman Altmann — grundaren av en
bland New Yorks största Department Stores, d. v. s.
varumagasin — donerade Bembrandtsamlingen, den märkligaste
i sitt slag som torde finnas på ett ställe.

De infödda, amerikanska målarna äro naturligtvis väl
representerade. Det finnes förträffliga dukar av John S.
Sargent och J. McNeill Whistler. Dessa båda ha emellertid
haft en betydande del av sin verksamhet förlagd till Europa
och ha utvecklat en storartad mångsidighet. Som
porträttmålare äro båda världsberömda, Whistler var dock icke
mindre framstående som målare av landskap och
stadsexteriörer. Vackra och originella äro särskilt hans
Nocturnes, nattstämningar, mest från New York och andra
större städer. Han var även en utmärkt etsare.

Sargents berömmelse är i det allmänna medvetandet
mera begränsat till porträttmåleri. Båda äro mycket
kosmopolitiska i sin konst och hava ingenting särskilt
nationellt. Sargent, som ännu lever, är bosatt i London.

Mera amerikansk var George Innes (1825—97) som i
Metropolitan har en hel sal reserverad ensamt åt sina
dukar. Han var någonting av en amerikansk Corot och
har målat uteslutande landskap, närmast såsom uttryck
för personliga stämningar eller drömmar och märkliga) för
sina magiska ljuseffekter, framför allt av solljus i alla
möjliga olika skiftningar. Påverkan av fransk konst är
påtaglig och det må framhållas att han på 1850-talet studerade

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 18:00:27 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/amresa20/0044.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free