- Project Runeberg -  Auktoritetsreligionerna och andens religion /
476

(1904) [MARC] Author: Auguste Sabatier Translator: Oscar Heinrich Dumrath
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - TREDJE BOKEN. Andens religion - 5. Den vetenskapliga teologin, dess innehåll och metod - II. På hvilka villkor kan teologin bli vetenskaplig

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

476

Vår tids vetenskapliga medvetande erkänner i själfva
verket icke mera någon specifikt gudomlig vetenskap,
d. v. s. en vetenskap, som fallit från himmelen och icke är
frukten af människoandens arbete. På nära håll sedt, är
äfven den mest transscendenta och med mystär mest
belastade religion likväl ännu en mänsklig sak. Att taga
sin tillflykt bakom en öfvernaturlig auktoritet för att utifrån
påtvinga sig anden, är för henne i själfva verket att
själf-belåtet afspärra sig från all gemenskap med den modärna
tidens vetenskapliga arbete. Hvad som fordom utgjorde
hennes fruktansvärda privilegium har numer blifvit hennes
dödande svaghet. För teologin är det icke längre fråga
om att vara drottning, men väl de öfriga vetenskapernas
syster och att göra sig erkänd såsom sådan.

Hon skall lyckas häri, endast på det villkoret att hon
själf blir en vetenskap, visserligen skild från de öfriga
genom sitt ämne, men till sin metod likadan och af samma
natur som alla de andra.

Två villkor äro i själfva verket nödiga för att en
vetenskap skall uppstå: det första är, att han på
verklighetens vidsträckta område kan angifva och definiera en
stor eller liten krets, som uteslutande tillbör honom, d. v. s.
att han äger ett positivt och bestämdt studieföremål; det
andra är, att han i sitt sätt att studera dolda föremål
afstår från auktoritetsmetoden och låter iakttagelsens och
erfarenhetens metod härska enväldigt. På detta sätt ha
alla modärna vetenskaper, hvar och en i sin ordning,
uppstått, i det de frigjort sig från ett långvarigt förmynderskap.
Det är tillräckligt att påminna om namnen på de största
andar, som inledt den nya tidsåldern: Galilei, Bacon,
Descartes. Teologin måste undergå samma omhvälfning,
om hon vill återuppstå såsom vetenskap i de mänskliga
vetenskapernas organism.

De två villkor, som vi nyss omtalat, äro oskiljaktiga
och alstra hvarandra. Därför att den katolska teologin,
långt ifrån att afstå från auktoritetsmetoden, mer än någon-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:14:10 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/andrelig/0486.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free