- Project Runeberg -  Om den Antika Konsten och dess Pånyttfödelse /
72

(1864) [MARC] [MARC] Author: Carl Rupert Nyblom
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

eller den återuppväckta antikens förbud. Det finnes i Pisa
en märkvärdig plats, kring hvilken den numera hälft
utdöda staden samlat allt, hvad den eger stort och
berömligt. Der står den berömda domkyrkan, Baptisteriet
(dopkapellet), det lutande tornet och det s. k. Campo
Santo, som troligen är verldens berömdaste kyrkogård,
emedan den utgör ett af den nyare konstens hufvudqvarter.
Under de Gothiska arkaderua i den byggnad, som
omsluter sjelfva kyrkogården, finnas många märkliga grafvar,
och i en af dem hvilar modren till den grefvinna Mathilda,
som genom sin skänk åt Påfvestolen af St. Petri
Patri-monium blef en af hufvudorsakerna till Påfvedömets makt
under de följande seklen. Denna graf prydes af en antik
sarkofag med en basrelief, föreställande Meleager, som
jagar det Kaledoniska vildsvinet. Det är från denna
sarkofag, man kan räkna renaissancens anor, ty det var
företrädesvis den, som Niccolö studerade, och af hvilken han
lärde sig att i motsats mot tidens Gothiska, tvungna och
stela bilder sätta rena former och enkla draperier. Efter
dessa antika förebilder komponerade han sina reliefer,
föreställande scener ur Kristi lif, och åstadkom sålunda
rätt vackra och lefvande bilder, såsom man ännu ser på
hans berömda predikstol i Pisas dopkapell. Visserligen
räckte detta nyvaknade sinne för formskönhet och natur
icke länge, ty redan hans son, Giovanni Pisano,
öfver-gick genom inverkan af Tyska konstnärer till en passion
och en öfverdrift i framställningen, som snart tog allt
mera öfverhand. Men vägen var likväl anvisad, som man
hade att vandra, och ännu i vissa verk af Giovanni visar
sig ett förstånd för form och en naivetet i uppfattningen,
som göra dessa hans arbeten både högst märkvärdiga och
högst älskliga. Sådana äro bilderna ur de första
menni-skornas historia på den ryktbara fasaden till Orvietos
domkyrka, två dagsresor norr om Rom. Man ser Adam och
Eva, begge utmärkta af en ädel kroppsskönhet, framställda
i åtskilliga situationer. Rent af rörande äro scenerna efter

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 18:01:46 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/antikkonst/0082.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free