- Project Runeberg -  Antiqvarisk/Antikvarisk tidskrift för Sverige / Fjortonde delen /
12

(1864-1924)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Kyrkomålningar i Uppland från medeltidens slut. ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

12

OTTO SYLWAN.

ATS 14: 1

denna ofta mot mera konstigt sammansatta schabloner
eller en rad snedt ställda eklöf. Bakgrunden för bilderna
utgjordes af den ofärgade grunden, som ströddes med
mörka stjärnor eller rosetter, de senare af växlande form;
stundom bredde sig dock dekorationen här omkring
figurerna, hvarom längre fram.

I koret (och stundom äfven annorstädes) bilda
strängarne stjärn- eller näthvalf och här fylldes då de små
öfversta fälten närmast midten af åtta änglar, en
synnerlig effektfull dekoration, som vi påträffa äfven
utomlands, såsom i Colbergs Marienkirche och i det kapell,
som Jaques Coeur inredde i sitt hus i Bourges1; dessa
änglar bära antingen språkband (vanligen då med verser
ur någon latinsk hymn) eller musikinstrument eller
martyrredskap, eller ock äro de afbildade i tillbedjande
ställning med höjda, sammanlagda händer.

Nere i hvalfkupornas undre spetsar ses ofta figurer,
vanligen bröstbilder af profeter; Kugler, som iakttagit
sådana i Colberg, vill i dem se ett uttryck af — icke en
religiös, utan — en arkitektonisk tanke, i det de skulle
försinnliga de bärande krafterna. Att de emellertid i
Uppland sammanhänga med bildserien skola vi framdeles
iakttaga.

Icke alla fält i hvalfven liksom ej heller de dem
begränsande bågarne kunde eller borde fyllas med figurala
framställningar; det ornamentala elementet har sin
uppgift att fylla, anslutande sig till det arkitektoniska, hvilket
främst fick sitt uttryck i dekoreringen af strängarna2. De
motiv, som härvid begagnades inom Kumla-gruppen, voro
följande.

det följande omtalas, se Kugler Pommersche Kunstgeschichte s. 182
och Bau- und Kunstdenkmäler des Regier ung s-Bezirks Köslin I: 33.

1 Mantz, La peinture frangaise, s. 199.

2 Exempel på strängarnas dekorationsmotiv ses på bilderna
längre fram.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:44:26 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/antiqtid/14/0016.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free