- Project Runeberg -  Barn och Ungdom. Nordisk Social-Pedagogisk Tidskrift / Årgång 1922-1923 /
76

Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 1922 - Lund, David: Vår egen och våra barns moraliska fostran

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

76

kanske för mången före uppvaknandet från livets dröm, måste avlägga
det, som ont är, huru när vi lida smärtan, vi lära så mycket, huru vi
befriade frän det onda, som höll oss nere, växa för det goda, det som vi
fått1 från Gud ajälv. Till sist blir endast detta kvar. Det blir vårt enda
och sanna jag. — Vi få så en dag se. huru en ung ryttare, en ädling
kommer ridande uppför den branta stigen till eremitens hydda. I går gick
hans färd till korsfararhären, i dag, då han kommer till eremiten, har han
ej något mål. Han hade varit ung och äventyrslysten, hade mycket felat,
men pannan var dock trots allt ren och klar. Han ville söka sanningen
och tjäna rättfärdigheten i hjärtats renhet och viljans uppriktighet. Men
han hade ändå nekats korsfararnes vita kors. Ty han hade ej ..den rätta
tron" trots allt. Dogmernas, formlernas tro. Men vi få se, huru den
strålande solen bildar ett kors pa hans arm. vitt, rent, vackert, huru den
kortsynte prästen, som ej velat enrollera honom i korsfararnas här. får
sin blick liksom fastnaglad vid ädlingens arm, och huru ädlingen trots
allt. utan prästerlig välsignelse, rider tillsamman med sitt led i
korsfararnas här för att rädda livets renhet, djuphet och ädelhet.

Och så få vi med konungen själv gå till eremiten och studera, huru
vi skola nå livets stillhet, den stillhet, som är nödvändig för det inre
livets regeneration. Vi ställas ävenledes i en liten skiss, som benämnes
..För tidig född", inför problemet: själmant söka döden på grund av
livets tyngd och enahanda eller leva kvar i livet. I ett avsnitt „Sjukdom" —
enligt min åsikt ..Eremitens" pärla — finna vi en bergspredikan, som bör
begrundas av var och en. Det är lidandets men även livets evangelium,
det är manliga, bärande tankar och ord, det är tröst för de betryckta,
tröst för dem. som om och blott till synes kommo att leva på livets
skuggsida. Och betryckta på ett eller annat sätt det äro vi nog alla stackars
människor, åtminstone vid vissa perioder i vårt liv. 1 det fallet är det nog
så rättvist fördelat för oss alla. även om så ej tidvis synes.

Jag skall här ej närmare beröra de problem, som vi ställas inför hos
eller med den tankeväckande eremiten. Endast antydningsvis må till sist
framhållas, att i avsnitten ..Historien om en nunna", där vi få göra en
synnerligen angenäm och gripande bekantskap med Syster Glädje, och
i „Vandraren", där vi råka en sällsam främling, måhända vi på ett
alldeles särskilt sätt få upp ögonen för, huru personligheten, den verkliga,
äkta personligheten går sin egen väg, oberoende av livets fraser, vackra
lögner, dogmer och formaliteter — ej minst i religiöst avseende.

Der är personligheten, den äkta och ädla, som bör komma till sin
rätt — det är vad man läser mellan raderna i Ebba Paulis bok. En
personlighet med ansvar, visserligen bunden av lag och rätt men
framförallt av rättfärdighet.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri May 10 20:19:35 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/barnungdom/1922-23/0080.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free