- Project Runeberg -  Svenska kyrkans bekännelseskrifter /
138

(1912) [MARC] Translator: Oscar Bensow, Johann Tobias Müller With: Martin Luther, Oscar Bensow
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - A. Konkordieboken - III. Augsburgska bekännelsens Apologi - Tredje artikeln. Om kärleken och uppfyllandet af lagen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

138

AUGSBURGSKA BEKÄNNELSENS APOLOGI.

efter mänskliga meningar att vi genom våra gärningar skulle
kunna tillhandla oss syndernas förlåtelse.

På samma sätt kräfver äfven Daniel i sin predikan tro, ty
icke ville Daniel, att konungen skulle endast gifva allmosor,
utan han fordrar en fullständig bättring, då han (Dan. 4: 24)
säger: Köp dig fri från dina synder genom att öfva
barmhärtighet mot de fattiga, d. v. s. genom en förändring af hjärta och
gärningar. Men just härtill kräfves tro, och Daniel förkunnade
för konungen mycket om den ende Gudens dyrkan i Israel samt
vände hans sinne icke blott till att gifva allmosor utan vida
mer till att tro. Häraf kommer ock konungens förträffliga
bekännelse om Israels Gud: Ingen Gud finnes som så han hjälpa
som denne (Dan. 3: 29). Daniels predikan består sålunda af
tvenne delar. I den ena lär han om ett nytt lif och det nya
lifvets gärningar. I den andra utlofvar han konungen
syndernas förlåtelse. Och detta löfte om syndernas förlåtelse är icke
en förkunnelse af lagen, utan ett i sanning profetiskt och
evangeliskt ord, hvilket Daniel förvisso ville skulle med tro
mottagas, ty Daniel visste, att syndernas förlåtelse i Kristus var
utlofvad icke blott åt israeliterna utan åt alla folk. I annat
fall hade han icke kunnat tillförsäkra konungen syndernas
förlåtelse. Det står nämligen icke i en människas makt att,
särskildt under ångesten öfver synden, utan ett tydligt Guds ord
utsäga om Guds vilja, att den upphör att vredgas. Men
betrakta vi Daniels ord på hans eget språk, så visar det sig än
tydligare att de tala om hela bättringen och tydligt framhålla
löftet: Köp dig fri från dina synder genom rättfärdighet och
från dina missgärningar genom välgärningar mot de fattiga.
Dessa ord handla om hela bättringen, ty de bjuda, att
konungen skall varda rättfärdig och sedan att han skall göra goda
verk samt — hvad särskildt är en konungs plikt — beskydda
de fattiga emot orättvisa. Men rättfärdigheten är hjärtats tro,
och att vi genom bättringen friköpas från synderna det
betyder att ansvaret eller skulden borttages, emedan Gud förlåter
dem, som göra bättring, såsom det heter hos Hesekiel 18: 21 f.
Men icke far man häraf draga slutsatsen, att Gud förlåter för

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:39:39 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bekann12/0152.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free