- Project Runeberg -  Svenska kyrkans bekännelseskrifter /
706

(1912) [MARC] Translator: Oscar Bensow, Johann Tobias Müller With: Martin Luther, Oscar Bensow
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - A. Konkordieboken - VII. Konkordieformeln - Del II. Grundlig etc. upprepning och förklaring af några Augsburgska bekännelsens artiklar - Sjunde artikeln. Om den heliga nattvarden

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

706

KONKORDIEFORMELN. II.

oss. eller I honom bor gudomens hela fullhet lekamligen (Kol.
2: 9), eller Gud var med honom (Apg. 10: 38) eller Gud var i
Krislus (2 Kor. 5: 19) m. fi. dylika, som förklara det
förstnämnda, nämligen att icke Guds väsen förvandlats till
mänsklig natur, utan att de tvenne oförvandlade naturerna äro
personligt förenade. Många framstående gamla kyrkolärare,
såsom Justinus, Cyprianus, Augustinus, Leo, Gelasius,
Ivrysosto-mus m. fi. använda denna jämförelse med afseende på Kristi
instiftelseord delta är min lekamen, nämligen att liksom tvenne
olika, oförvandlade naturer äro i Kristus oåtskiljaktigt
förenade, så äro ock i den heliga nattvarden de tvenne väsendena, det
naturliga brödet och Kristi sanna, naturliga kropp, här på
jorden tillsammans närvarande, då sakramentet instiftelseenligt
utdelas. Dock är denna Kristi lekamens och blods förening
med bröd och vin icke en personlig förening såsom de båda
naturernas i Kristus, utan den är — såsom D:r Luther och cle
våra i cle flera gånger omnämnda förlikningsartiklarna af år
1536 samt äfven annorstädes kalla clen — en »sacramentalis
unio», d. v. s. en sakramenterlig förening, hvarmed de vilja
angifva, att äfven om de använda talesätten in pane, sub pane,
carn pane, cl. v. s. »i brödet», »under brödet», »med brödet»,
så uppfatta cle dock Kristi ord ordagrant såsom cle lyda, och
i Kristi instiftelseord detta är min lekamen vilja de icke se ett
bildligt utan blott ett mindre vanligt uttryckssätt, såsom
Justinus säger: »Detta mottaga vi icke såsom vanligt bröd och
vanlig dryck, utan likasom Jesus Kristus, vår Frälsare genom
Guds ord blifvit kött samt för vår salighets skull haft kött
och blod, så tro vi, att clen genom ordet och bönen af honom
välsignade spisen är vår Herres Jesu Kristi lekamen och blod.»
I sin stora, men i synnerhet i sin sista bekännelse om
nattvarden103 försvarar likaledes D:r Luther med allvar och nitälskan
det uttryckssätt, som Kristus viel den första nattvarden
användt.

Då ju nu D:r Luther otvifvelaktigt är den mest
framstående läraren i de församlingar, som ansluta sig till Augsburgska
bekännelsen, i hvilkens artiklar D:r Luthers hela lära till dess

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:39:39 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bekann12/0720.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free