- Project Runeberg -  Lutherska kyrkans bekännelseskrifter /
507

(1895) [MARC] [MARC] Translator: Gottfrid Billing With: Martin Luther, Gottfrid Billing
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Konkordieformeln - Andra delen - VII. Om Herrens nattvard

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

507 Konkordieformeln. 11. / .

närvarande, som han har af den
personliga föreningen med Gud,
bör man sätta långt utom
kreaturen, så långt nämligen, som Gud
är utom kreaturen. Men åter bör
man sätta berörda sätt så nära
och djupt uti alla kreatur, som
Gud är uti alla kreatur. Ty han
är en oåtskiljelig person med Gud.
Därföre, hvarest Gud är, där bör
också han vara; eller är vår tro
falsk. Men ho kan uttyda eller
åtminstone utgrunda, huru detta
sker? Vi veta väl, att det så
förhåller sig i sanning, nämligen att han
är uti Gud utom alla kreatur och
en person med honom; men
sättet huru det sker veta vi icke.
Denna hemlighet öfvergår naturen
och människoförnuftets, ja, ock
änglarnas begrepp uti himmelen
och är Gud allena bekant.
Eftersom vi nu ej kunna begripa
denna hemlighet och den likväl är
sann, anstår oss icke att säga emot
hans ord, så framt vi icke med
starka skäl kunna bevisa, att Kristi
lekamen ingalunda kan vara där,
som Gud är, och att detta sätt
för hans närvaro är uppdiktadt.
Det åligger svärmandarne att
bevisa, men de kunna aldrig göra
det.

Men att Gud har eller vet flera
sätt, på hvilka Kristi lekamen är
någonstädes, nekar jag ingalunda
till utan har allenast velat gifva
till känna, huru dumma och grofva
människor svärmarne äro, som
icke tillägna Kristi lekamen utan
det enda, första och begripliga
sättet att vara närvarande, ehuru
de icke heller kunna bevisa om
det sättet, att det strider emot
vår mening. Ty jag vill aldrig
påstå, att ju Guds makt icke kan
göra eller laga så, att en kropp
äfven på lekamligt och begripligt
sätt kan på en gång vara på flere

Om Herrens nattvard.

ställen. Ty ho vill bevisa det och
med hvad skäl, att detta är för
Gud omöjligt? Ho finner änden
på hans makt? Svärmandarne
hålla väl före: detta kan Gud icke
göra; men ho vill sätta tro till
deras föregifvanden? Och med
hvilka skäl vilja de bestyrka dem?»
Så långt Luther.

Utaf dessa d:r Luthers ord är
också klart, i hvad för mening det
ordet »andligen» i anseende till
denna sak brukas i våra
församlingar. Ty hos sakramentarierna
bemärker det ordet »andligen»
intet annat än den andliga
gemenskapen, då nämligen de trogna
blifva genom tron uti anden
inför-lilvade uti sin Herre Kristus och
blifva verkligen andliga lemmar i
hans kropp.

Men när d:r Luther eller vi
bruka det ordet »andligen» i
denna sak, så förstå ,vi därmed det
andliga, öfvernaturliga och
himmelska sätt, på hvilket Kristus är
närvarande i den heliga
nattvarden och verkar icke allenast uti
de trogna tröst och lif utan också
i de otrogna domen. Och vi
utesluta och förkasta genom det
or-»andligen» de kapernaitiska
inbillningarna om grof och köttslig
närvaro, som våra församlingar
beskyllas för af sakramentarierna
oaktadt så många af oss
offentligen gjorda protester och
betyganden. Och i denna mening vilja
vi, att det ordet »andligen» skall
förstås, då vi säga, att Kristi
lekamen och blod blifver uti
nattvarden andligen eller på ett
andligt sätt anammadt, ätet och
drucket; ty ehuru vi blifva däraf
delaktiga med munnen, är likväl
sättet andligt.

Fördenskull är vår tro om Kristi
lekamens och blods sannfärdiga
närvaro i nattvarden grundad och

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:40:22 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bekann95/0519.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free