- Project Runeberg -  Konkordiebogen, eller Den evangelisk-lutherske Kirkes Bekjendelsesskrifter /
131

(1882) [MARC] With: Carl Paul Caspari, Gisle Johnson
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sider ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Den augsburgfle Konfessions Apologi, Art. 3. 131
Skyld, Men denne Forjettelse annammes alene ved Troen, som Paulus
vidner Rom. 4 Denne Tro alene er det, som annammer Syndernes
Forladelse, retfcerdiggjor og gjenfsder. Derefter folger Kjcerligheden og de
svrige gode Frugter. Saaledes lcere vi altsaa, at Mennesket bliver retfcer
diggjort, som vi ovenfor have sagt, naar den ved Bodens Prcediken forfær
dede Samvittighed bliver oprejst og tror, at den for Christi Skyld har en
naadig Gud. Denne Tro regnes et Menneske til Retfcerdighed for Gud
Rom. 4 51. Og naar Paa denne Maade Hjertet bliver oprejst og
levendegjort ved Troen, annammer det den Hellig-Aand, som fornyer os, at
vi kunne opfylde Loven, at vi kunne elste Gud, Guds Ord, adlyde Gud i
Trcengfler, at vi kunne vcere kydste, elste vor Nceste o. f. v. Skjsnt disfe
Gjerninger endnu ere langt fra Lovens Fuldkommenhed, ere de dog
velbehagelige formedelst Troen, ved hvilten vi agtes retfcerdige, fordi vi tro,
at vi for Christi Skyld have en naadig Gud. Dette er klart og overens
stemmende med Evangeliet og kan forstaaes af Mennester med fund Forstand.
Og naar man gaar ud fra denne Grundvold, kan man let stjsnne, hvorfor
vi tilskrive Troen, ikke Kjcerligheden Retfcerdiggjorelseu, skjsnt Kjcerligheden
sslger Troen; thi Kjcerligheden er Lovens Opfyldelfe. Men Paulus lcerer
os, at vi retfcerdiggjsres ikke af Loven, men af Forjettelsen, hvilken kun
annammes ved Troen. Thi vi komme ikke til Gud uden Christi Formidling,
og ikke faa vi Syndernes Forladelse for vor Kjcerligheds Skyld, men for
Christi Skyld. Og vi kunne ikke engang elske den vrede Gud, og Loven
anklager os altid, aabenbarer os altid den vrede Gud. Vi maa altsaa forst
i Troen tilegne os Forjettelfen, at Faderen for Christi Skyld er naadig og
tilgiver. Derefter begynde vi at opfylde Loven. Langt fra menneskelig For
nuft og langt fra Moses maa vi fceste vore Ajue paa Christus og vide, at
Chriftus er stjenket os, sorat vi for hans Skyld stulle agtes retfcerdige. Loven
gjore vi aldrig Fyldest, scmlcenge vi ere i Kjodet. Derfor agtes vi nu ikke
retfcerdige formedelst Loven, men formedelst Christus, fordi hans Fortjenester
blive os stjenkede, faafremt vi tro paa ham. Hvo der nu altsaa overvejer
disse Grundsætninger, at vi ikke retfcerdiggjsres af Loven, fordi den menneske
lige Natur ikke kan holde Guds Lov, ikke kau elste Gud, men at vi retfcer
diggjsres af Forjettelfen, i hvilken for Christi Skyld Forligelfe, Retfcerdighed
og evigt Liv er os forjettet, han vil lettelig stjsnne, at Retfcerdiggjsrelfen
nsdvendigvis maa tilskrives Troen, naar han kun vil betcenke, at det ikke er
for Intet, at Christus er os forjettet, stjenket, fsdt, har lidt og er gjen
opstanden, naar han vil betcenke, at Forjettelfen om Ncmden i Christus ej er
forgjeves, at den er given fsr Loven og uden Loven lige fra Verdens
Begyndelfe af, naar han vil betcenke, at Forjettelfen maa annammes i
Troen, ligefom Johannes siger: „Hvo der ikke tror Gud, har gjort Gud
til en Lsgner, fordi han har ikke troet paa det Vidnesbyrd, fom Gud har
vidnet om fin Son. Og dette er Vidnesbyrdet, at Gud har givet os et
evigt Liv, og dette Liv er i hans Ssn. Hvo der har Ssnnen, har Livet;
hvo der ikke har Guds Ssn, har ikke Livet" Joh. 5, 10 ff.l. Og
Christus siger i „Derfom Sonnen faar frigjort eder, da stulle I vcere vir
keligen frie" 8, 361. Og Paulus siger: „Ved ham have vi Adgang
til Gud," og han lcegger til: „formedelst Troen" Mom. 5, Ved
Troen paa Chriftus annammes altfaa Forjettelfen om Syndernes Forla
delfe og Retfcerdighed. Og ikke blive vi retfærdiggjorte for Gud ved Loven
eller ved Fornuften.
46. Dette er faa indlyfende og klart, at vi maa forundre os over, at vore

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:40:43 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bekjen82/0139.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free