- Project Runeberg -  Konkordiebogen, eller Den evangelisk-lutherske Kirkes Bekjendelsesskrifter /
134

(1882) [MARC] With: Carl Paul Caspari, Gisle Johnson
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sider ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Den augsburgste Konfessions Apologi. Art. 3.
1 34
Skolerne lssrive dem ved srkeslsse Tanker. Thi ogsaa i Brevet til Hebr.
Dersom Nogen desuagtet skulde ville, at der maa stjelnes imellem dem, saa
sige vi, at Gjenstand for Haab er egentlig det, som stal ske, men Troen
gaar bande paa tilkommende og ncervcerende Ting og modtager i den ncer
vcerende Tid Syndernes Forladelse, som i Forjettelsen er stjenket.
48. Efter dette haabe vi, at det er tilstrækkelig klart, bande hvad Troen
er, og at vi nodes til at holde fast ved, at det er ved Troen, vi blive
retfærdiggjorte, forligte og gjenfsdte, saafremt vi ville lcere Evangeliets Ret
færdighed, ikke Lovens Retfærdighed, Thi de, som lcere, at vi retfærdig
gøres ved Kjcrrligheden, lcere Lovens Retfcerdighed og lcere ikke at bruge
Christus som Midler i Retfcerdiggjorelsen. Og det er klart, at vi ikke ved
Kjcerlighed, men ved Troen overvinde Syndens og Tsdens Rcedfler, at vi
ikke kunne stille vor Kjcerlighed og Lovopfyldelse op mod Guds Vrede, fordi
Paulus siger: „Ved Christus have vi Adgang til Gud formedelst Troen"
5, Dette Ord indstjcerpe vi saa ofte for dets Tydeligheds
Skyld. Thi det viser klart, hvorledes vor hele Sag stacir, og naar det
nsje betragtes, kan det give rigelig Undervisning om den hele Sag og
trsfte de fromme Hjerter. Derfor er det godt at have det paa rede Haand
og for Oje, ikke alene forat vi kunne scette det mod vore Modstanderes
Lcere, hvilke lcere, at vi ikke ved Troen, med ved Kjcerligheden og egen
Fortjeneste uden Christi Formidling have Adgang til Gud, men’ ogfaa forat
vi ved det kunne opmuntre os i vor Angest og sve Troen. Det er ogfaa
klart at vi uden Christi Hjcelp ikke kunne opfylde Loven, som han selv
siger Voh. 15, „Uden mig kunne I slet Intet gjsre." Derfor, forend
vi holde Loven, man vort Hjerte blive gjensodt ved Troen.
49. Heraf kan nu ogsaa stjounes, hvorfor vi dadle vore Modstanderes
Lcere om „Vcerdigheds-Fortjenesten". Det er let at stjsnne : fordi de ikke
omtale Troen, at vi ved Troen behage Gud for Christi Skyld, men opdigte,
at gode Gjerninger, der ere ooede ved Hjcelp af hint Kjcerlighedens Smd,
ere en Retfcerdighed, som i oq for sig selv fortjener Guds Velbehag og evigt
Liv og ikke behsver Christi Formidling. Hvad er dette Andet, end at over
fsre Christi Mre paa vore Gjerninger, at vi nemlig for vore Gjerningers
Skyld og ikke for Christi Skyld ere Gud velbehagelige? Men ogsaa dette er
at berove Cbristus hans 3Ere som Midler, hvilket’ han dog stedse er, ikke
alene i Begyndelsen af Retfcerdiggjsrelfen. Og Paulus siger Ml. 2,
at dersom den i Christus Retfcerdigggjorte behsver senere andetsteds at soge
Retfcerdighed, gjsre vi Christus til en Syndens Tjener, eller med andre
Ord- Christus er da ikke deu fuldkomne Retfcerdiggjsrer. Og i horste Grad
urimeligt er det at vore Modstandere lcere, at gode Gjermnger ifslge Vcer
diahed fortjene Guds Naade, retsomom Naaden stal fsges ved god Gjermng
oq ikke ved Troen paa Christus, saaoftesom Samvittigheden, saaledes som
det Pleier at ste, bliver forstrcekket, efterår Retfcerdiggjsrelfen er begyndt.
50 For det Andet lader vore Modstanderes Lcere Samvittighederne i
Tvivl fallllt de aldrig kunne vcere rolige, fordi Loven altid anklager os,
ogfaa naar vi gjore gode Gjermnger. Thi altid begjcerer Kjodet mod Aanden
sGlll 5 Hvorledes kan nu Samvittigheden have Fred uden Troen,
naar den mener, at den ikke for Christi Skyld, men for egen Gjernings
Skyld maa behage Gud? Hvilken Gjermng kan den finde, hvorom den er
forvisset, at den fortjener et evigt Liv, faafremt Haabet maa grunde sig
paa egen Fortjeneste? Mod saadcm Tvivl taler Paulus sßom. 5, 1^

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:40:43 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bekjen82/0142.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free