- Project Runeberg -  Konkordiebogen, eller Den evangelisk-lutherske Kirkes Bekjendelsesskrifter /
219

(1882) [MARC] With: Carl Paul Caspari, Gisle Johnson
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sider ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

219
Den augsburgste Konfessions Apologi, Art, 12, (Konf. 24.)
thi Folket bruger det, men efterat det fsrst er blevet undervist og provet,
Det bliver nemlig undervist om Sakramentets sande Brug, at det dertil er
indstiftet at det stal vcere en Besegling og et Vidnesbyrd om, at Syndernes
Forladelse skienkes uforskyldt, og derfor stal paaminde de cengftede Samvit
tigheder om, at de i Sandhed skulle tro og holde for vist, at Synderne af
Naade blive dem forladte. Da vi altsaa have baade Evangeliets Prædiken
og Sakramentets rette Brug, say er ogsaa det daglige Offer forhaanden
24 Og dersom vi skulle tale om, hvad der i det Udvortes er at fe,
såa er Bessget i Kirkerne hos os stsrre, end hos vore Modstandere. Thi
man ved fhos at holde Tilhorerne fast ved nyttige og forstaaelige Præ
dikener Men vore Modstanderes Lcere har hverken Folket eller Lcererne selv
nogensinde forstaaet. Og Kirkernes sande Prydelse er gudelig, nyttig og
forstcmelig Lcere, Sakramenternes gudelige Brug, den brcendende Bon o. desl.
Lys gyldne Kar og lignende Prydelser ere vel ogsaa fsmmelige, men de ere’
ikke’Kirkernes egentlige Prydelfe. Dersom vore Modstandere scrtte Guds
Dyrkelse i faadanne Ting, ikke i Evangeliets Prcediken, i Troen, i Troens
Kampe, da bor de regnes blandt dem, om hvem Daniel skriver,
at de dyrke sin Gud med Guld og Solv.
25 De anfsre ogsaa af Brevet til Hebræerne li.: „Hver Yp
persteprest, som er tagen af Mennesker, bestikkes for Mennesker til Tje
nesten for Gud, forat han stal frembcere baade Gaver og Slagtofre for
Synder". Heraf slutte de nu faaledes: Da der i det nye Testament gives
Yppersteprester og Prester, saa folger heraf, at der ogfaa maa vcere et Offer
for Synden. Dette Sted ifcer gjor et stort Indtryk paa de Ulcerde, navnlig
naar hin Pragt, fom er ejendommelig for det gamle Testaments Preste
domme og Ofringer, bliver stillet dem for Vjne. Denue Lighed skuffer de
Uvidende, faa de mene, at der paa fcuume Maade hos os, fom i det gamle
Testament, maa findes et ceremonielt Offer, der frembcrres for Andres Synder.
Og ikke er hin Mesfetjeneste og Pavens svrige Kirkeorden noget Andet end
en Efterabelse af hin misforstaaede levitiste Orden.
26. Og stjont vor Mening har fortrinlige Vidnesbyrd i Brevet til
Hebrceerne, anfsre dog vore Modstandere lemlcestede og fordrejede Steder af
dette Brev mod os, som just hint Sted, hvor det heder, at en Yvpersteprest
bestikkes for at frembcere Ofre for Synder. Skriften selv ncevner straks efter
Ehristus fom Yppersteprest Mbr. 5, 5. 6. De foregaaende Ord tale
om det levitiste Prestedsmme og udsige, at den levitiste ypperstepræstelige
Vcerdighed har vceret et Forbillede paa Ehristi ypperstepreftelige Embede.
Thi de levitiste Ofre for Synden fortjente ikke Syndernes Forladelse for
Gud ; de vare kun et Forbillede paa Ehristi Offer, som alene skulde vcere et
Sonoffer, ligesom vi ovenfor have fagt. Derfor er Brevet for en stor Del
optaget med denne Artikel, at det gamle Yppersteprestedomme og de gamle
Ofre ikke vare -bestemte dertil, at de skulde fortjene Syndernes Forladelse for
Gud eller Forligelfe, men kun til at betegne den ene Ehristi tilkommende
Offer. Thi de Hellige i det gamle Testament maatte retfcrrdiggjsres ved
Troen formedelst Forjettelsen om Syndernes Forladelse, som skulde stjenkes
for Ehristi Skyld, paa samme Maade, som ogsaa de Hellige i det nye Testa
ment blive retfcerdiggjorte. Alle Hellige fra Verdens Begyndelse af maatte
tro, at den Christus, som var forjettet, stulde vcere Ofret og Fyldeftgjorelfen
for Synden, ligesom Esajas lcerer Kap. 5 3 „Naar han har givet sit
Liv til et Skyldoffer" o. s. v. Da nu i det gamle Testament Ofrene ikke

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:40:43 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bekjen82/0227.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free