- Project Runeberg -  Konkordiebogen, eller Den evangelisk-lutherske Kirkes Bekjendelsesskrifter /
463

(1882) [MARC] With: Carl Paul Caspari, Gisle Johnson
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - VII. Konkordieformelen - 2den Del. Grundig, klar, rigtig og endelig Gjentagelse og Forklaring - VII. Om den hellige Nadverd

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Konkordieformelen. Grundig Forklaring. VII. 463
gemes Kraft, Virkning og Fortjeneste bliver meddelt Troen, og at vi saa
ledes blive delagtige i hans fraværende Legeme, og at paa denne nu cm
fsrte Maade „uuio d. e. den fakramentlige Forening, er
at forståa „cle analvFia, »issui et siAnati", d. e. forfaavidt Brod og Vin
have en Lighed med Christi Legeme og Blod.
40. VII. Eller at Christi Legeme og Blod ikte modtages og nydes
paa anden Maade end acmdelig ved Troen.
41. VIII. Fremdeles, naar der lieres, at Christus paa Grund af fin
Himmelfart med sit Legeme er faaledes indesluttet og indelukket paa et
vist Sted i Himmelen, at han ikke med famme kan eller vil vcere virkelig
og vcesentlig tilstede hos os i Nadverden, naar den her paa Jorden bliver for
rettet efter Christi Indstiftelfe, men er faa langt eller fjernt derfra, fom
Himmel og Jord ere borte fra hinanden, ligefom nogle Sakramenterere
forscetlig og ondskabsfuldt til Bestyrkelse for sin Vildfarelfe have forfalstet
Texten Ap. Gj. 3 „oportst Odristum eoelniu aoeizikr«", d. e. det
bor Christus at indtage Himmelen, og istedet derfor fat „oporwt (Hriztnin
ooklo d. e. det bor Christus saaledes at indtages eller begramses og
indesluttes af eller i Himmelen, at han paa ingen Maade kan eller vil vcere
med fin menneskelige Natur hos os Paa Jorden.
42. IX. Fremdeles, at Christus hverken har forjettet, ej heller kunnet
eller villet virkeliggjsre sit Legemes og Blods væsentlige Ncervcerelse i sin
Nadverd, fordi hans paatagne menneskelige Naturs Vcesen og Egenskaber
ikke kunne taale eller tilstede Saadant.
43. X. Fremdeles, naar der lceres, at ikke Christi Ord og Almagt alene,
men Troen virker Christi Legemes Ncervcerelse i den hellige Nadverd, hvorfor
af Nogle Indstiftelsesordene blive udeladte under Nadverdens Forvaltning.
Thi omend den Papistiske Konsekration, i hvilken Kraften tillcegges Frem
sigelsen som Prestens Gjerning, som om dette skulde gjore Sakramentet, med
Rette bliver revset og forkastet, faa kunne eller skulle dog paa ingen Maade
Indstiftelsesordene udelades i Nadverdhandlingen, ligesom dette er eftervist
i den forangaaende Udvikling.
44. XI. Fremdeles, at de Troende ikke siulle ifslge Christi Indstif
telsesord ssge Christi Legeme i Nadverdens Brod og Vin, men blive med
sin Tro viste bort fra Nadverdbrodet op til Himmelen til det Sted, hvor
den Herre Christus er med sit Legeme, forat de der skulle nyde ham.
45. XII. Vi forkaste ogfaa den Lcere. at de vantroe og übodfcerdige
onde Christne, fom alene bcrre Christi Navn, men ikke have den rette, sande,
levende og saliggjsrende Tro, i Nadverden ikke modtage Christi Legeme og
Blod, men alene Brod og Vin. Og saasom der alene findes to Slags
Gjcester ved dette himmelske Maaltid, vcerdige og uvcerdige. forkaste vi ogfaa
den Forsijel, der bliver gjort mellem de Uvcerdige, at de ugudelige Epiku
ræere og Guds Ords Bespotte«, som ere i Kirkens udvortes Samfund,
ved Brugen af den hellige Naverd ikke modtage Christi Legeme og Blod til
Dom, men kun Brod og Vin.
46. XIII. Saaledes ogsaa, naar der lceres, at Værdigheden bestaar
ikke alene i den sande Tro, men i Menneskenes egen Beredelse.
47. XIV. Ligesllll ogsaa, naar der lceres, at ogsaa de sande Troende
som have og bevare en ret, sand, levende Tro, men mangle den egentlige
tilstrækkelige Forberedelse, som de have foresat sig, kunne ligesom de uvcer
dige Gjcester modtage dette Sakrament til Dom.
48. XV. Fremdeles, naar der lceres, at Elementerne, det indviede

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:40:43 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bekjen82/0471.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free