- Project Runeberg -  Betraktelser för hwar dag i året /
496

(1897) [MARC] Author: Carl Olof Rosenius
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Den 4 September

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

förnyas och förskönas blott derföre, att Guds barns herrlighet skall desto
mer framstå.

Apostelen will säga, att skapelsen, hwilken för syndens skull blef
genom Guds dom underkastad wanskligheten, skall återställas från sin
närwarande förnedring, under hwilken den suckar, och att den, enligt
Guds löften om en förnyelse, wäntar att tillika med Guds barn få del
i befrielsen från förgänglighet och förderf och att med dem iklädas den
herrlighet och skönhet, i hwilken den en gång ur Skaparens hand
framträdde. När endast en dotter i ett rikt hus skall stå brud, så blir hela
huset renadt, prydt och siradt för högtidligheten; alla gäster, ja, äfwen
tjenstefolket skola då bära sina högtidskläder. Skapelsen är det rika hus,
i hwilket Gud insatte menniskan till barn och arfwinge. När Christi
brud skall ingå i sin brudgums herrlighet, när Guds barn skola aflägga
den ringhet och det förakt, hwarunder de i tiden warit fördolda, och
uppenbaras i deras sanna höghet och herrlighet, då skall ock allt, som
tillhört deras boning, förnyas, renas och prydas; hwarom Petrus säger,
att elementen skola smälta af hetta, och jorden med de werk, som äro
derpå, skola afbrännas; men nya himlar och en ny jord wänta wi efter
hans löfte, deruti rättfärdighet bor. De ting, som skola tillhöra den
nya himmelen och den nya jorden, tillredda för Guds barn, skola befrias
ifrån förbannelsen och återställas i det tillstånd af fullkomlighet, i hwilket
de woro, då Gud i begynnelsen såg på allt, det Han hade gjort, och
förklarade, att "det war allt ganska godt".

Gr.-textens ord på högliga åstundan betecknar egentligen en
wäntan, deri man med uppräckt hufwud skådar ut efter den wäntade.
Lutkeman ser derföre här bilden tagen af en hop menniskor, som så
innerligt längta att få se sin älskade konung komma, att de med
uppsträckt hals höja sig öfwer hwarandra för att se, om han ännu närmar
sig. Så wäntar ock hela skapelsen med innerlig åstundan efter något.
Och hwad är då det, som den så innerligt efterlängtar? Apostelen
säger: Guds barns uppenbarelse; den wäntar efter, "att Guds barn
skola uppenbaras". Här äro Guds barn så fördolda dels under
allehanda sin egen skröplighet, dels ock under tidens wedermöda, kors och
lidande, att de icke ens sjelfwa weta, hwilka de äro. Mycket mindre
kan werlden känna dem. Men en gång skall deras fördolda herrlighet
framlysa; och derefter wäntar hela skapelsen med innerlig åstundan.

Nya himlar och den nya jorden
Wänta wi — de dyra löftesorden
Skola i sin tid fullbordan nå.
Herrens wänner längta till den stunden,
Skapelsen ock längtar, ännu bunden
Wid förgänglighetens band också.

Snart, ja snart skall Herren Jesus komma,
Samla sina kära, sina fromma,
Helt bekläda dem med herrlighet.
Och med dem skall skapelsen förklaras
Och till samma frihet uppenbaras,
Njuta den med dem i ewighet.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:53:07 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/betrakt/0502.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free