- Project Runeberg -  Sergels konst /
4

(1914) [MARC] Author: Harald Brising
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

rödkritsteckningen (se de utmärkta exemplen i den Tessinska
handtecknings-samlingen).1

Larchevéque var så belåten med sin elev, att han beslöt att taga honom
med sig på en resa till Paris, som han företog på våren 1758 dels för sin
Fig. 2. hälsas skull, dels för att uppvisa modellen till Gustaf Adolfs-statyn. Denna
var med sitt dåvarande utseende skapad att slå an på den tidens franska
konstkretsar: den visade nämligen en ryttare på en springande häst, som
förföljdes af en galopperande segergudinna, en idé som Larchevéque tyckes
Fig. j. ha tagit i arf af Bouchardon. Det berodde uteslutande på Riksens ständer,
att monumentet icke kom att se ut på detta sätt, enär 1762 års sekreta

utskott ansåg att »menige man kunde
göra sig orimliga och opassande
gissningar om det halfklädda
fruntimret, som konungen fått till
följe-slagerska».2

När Sergel vid 18 års ålder kom
till Paris, var han gifvetvis ännu icke
någon färdig konstnär utan blott en
lofvande akademielev. Han medförde
utan tvifvel en stor vetgirighet och har
säkert icke försummat något tillfälle att
lära känna den samtida franska konsten,
inom hvilken han ägde en god ciceron i
Larchevéque, som med särskild ifver
torde ha fört honom till alla offentliga
monument, som rests af Ludvig XIV
och Ludvig XV. Men att härifrån sluta
sig till någon revolutionerande betydelse
för Sergels konst af dessa
sommarmånader i Paris torde vara förhastadt,
ty å ena sidan var han redan införd i den

1 Teckningen finnes i Konstakademien. Tre andra akademiteckningar af Sergel tillhöra
brukspatron Stephens på Husaby.

2 Estlander. De bildande konsternas historia. Stockholm 1867, sid. 443.

2. Larchevéque.

Första modellen till Gustaf Adolfs-statyn. Vax.
Nationalmuseum.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:02:43 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bhsergel/0013.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free