- Project Runeberg -  Bibelforskaren. Tidskrift för skrifttolkning och praktisk kristendom. / Tjugufjärde årgången. 1907 /
11

(1907-1922) Author: Otto Ferdinand Myrberg, Johan August Ekman, Erik Stave
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Häfte 1 - Ett engelskt arbete öfver Fjärde Evangeliet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

varit bosatt i Jerusalem och hört till en prästerlig familj,
hvilket slutes af uppgiften i Joh. 18:15 att »den andre lärjungen»
var bekant med öfversteprästen, af den goda information fjärde
evangeliet har af sammankomsterna i synedriet (7: 45—52, 11:
47—53, 12: 10 ff.) samt af Polykrates’ uppgift, att den lärjunge,
som legat vid Jesu bröst, varit präst och burit det gyllene
diademet. Denne prästerlige presbyter skulle alltså vara
författaren af det fjärde evangeliet. — Sanday är mycket
intresserad af denna teori.

Bousset sluter sig till Delff i allt väsentligt. Äfven
Harnack tror, att fjärde evangeliet ytterst går tillbaka till
presbyteren Johannes, men att man (afsiktligt) skapat den
legenden, att han var identisk med Johannes, Sebedei son; hos
skriftställarne i 2:a årh. finner man en sammanblandning mellan
de båda. En liknande uppfattning har Schürer, James Moffatt
(Edinburg) samt amerikanarne Mc Giffert och Bacon. — von
Dobschütz (i Jena) förenar sig med Delff däruti, att fjärde
evangelisten antages vara en jerusalemit som senare bosatt sig i
Efesus. Men von D. identifierar honom icke, åtminstone icke
uttryckligen, med »den lärjunge som Jesus älskade», och han
anser, att han snarare är den figur, som står bakom författaren, än
den verklige författaren; von D. förnekar äfven fjärde
evangeliets enhetlighet.

Sanday vill helst inlåta sig i diskussion med denna grupp;
inom de gränser, som äro dragna af Delff å ena sidan, Harnack
och hans allierade å den andra, har man nämligen en mark,
på hvilken man kan mötas med utsikt till förståelse.

Detsamma gäller om de teorier, enligt hvilka fjärde
evangeliet är att fördela mellan ett ursprungligt grundlag och
senare tillägg eller »delningsteorierna». Ehuru äfven Delff och
v. Dobschütz hylla dessa teorier, så tar Sanday upp dem under
en särskild rubrik, den tredje. Under den höra, utom de två
nyssnämnda, äfven tyskarne Wendt och Soltau samt
amerikanarne C. A. Briggs och Bacon. Emellertid är det
endast försåvidt dessa teorier innebära ett medgifvande, att några
delar af fjärde evangeliet äro autentiska, som Sanday intresserar

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:03:50 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibelfor/1907/0013.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free