- Project Runeberg -  Bibelforskaren. Tidskrift för skrifttolkning och praktisk kristendom. / Tjugufjärde årgången. 1907 /
304

(1907-1922) Author: Otto Ferdinand Myrberg, Johan August Ekman, Erik Stave
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Häfte 4 - Gustaf Lizell: Nyare homiletisk litteratur. Tre tyska homileter

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

därför att vid predikan alltjämt gripa tillbaka till åskådningarnes
område och, sedan tillräckligt med åskådningsmaterial och
konkreta exempel samlats, lära åhörarne att därur själfva bilda
ifrågavarande begrepp och omdömen. Först sedan man en tid
gått tillväga på detta vis, kunna de abstrakta uttrycken
användas, men ej heller då någonsin utan att åtminstone några
konkreta drag bifogas hvart och ett. 3) Predikan rör sig med
ålderdomliga begrepp och föreställningar, som ej motsvara vare
sig predikantens eller församlingens religiösa och teologiska
ståndpunkt. Det gäller därför att ’omfylla begreppen’. Det är
för ingenting mindre än själfva öfvergången från gammal till
ny teologi i predikan, som Niebergall här söker ange vägen.
Såväl på det etiska som dogmatiska området måste alltjämt i
de stående uttrycken och vändningarne, t. ex. tro,
rättfärdighet, återlösning, Guds son o. s. v., ösas in ett nytt innehåll,
detta ej genom att polemisera, utan genom att åter och åter
beskrifva, hvad man med hvarje sak menar, tills så småningom
det nya innehållet för åhörarnes medvetande införlifvats med
ordet. Mot beskyllningen, att detta skulle vara ett slags
falskmynteri, försvarar sig N. genom att hänvisa på kanons
och dogmats historia, där vi möta samma alltjämt fortgående
ombildning. Naturligtvis måste detta omfyllande ske med nödig
varsamhet, så att det t. ex. blott företages i en församling,
där man vet, att tillfälle finnes för arbetets genomförande, så
att ej endast några lösryckta liberala talesätt mer till förvåning
än till gagn inkastas i sinnena. Likaledes hvarken behöfver
eller bör det ske i sådana församlingar, där behof däraf ej
finnas, utan verklig religiös öfvertygelse och traditionalism i
förening hålla sinnena fast vid det gamla och dessa däraf ha sin
fulla uppbyggelse. — Vid frågan, huru prediko-innehållet skall
kunna afpassas efter åhörarnes känslo-lif, går N. tillväga på
samma vis som i fråga om förståndet. Först en analys af det
närvarande läget (»intresselöshetens psykologi»); sedan en
redogörelse för känslolifvets lagar; till sist en rad grundsatser för
åstadkommande af intressanta predikningar: 1) Det är
nödvändigt att å ena sidan anknyta till åhörarnas verkliga
intressen, å den andra söka väcka deras känslor för det som är Jesu

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:03:50 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibelfor/1907/0252.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free