- Project Runeberg -  Bibelforskaren. Tidskrift för skrifttolkning och praktisk kristendom. / Tjugufjärde årgången. 1907 /
425

(1907-1922) Author: Otto Ferdinand Myrberg, Johan August Ekman, Erik Stave
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Häfte 6 - Emanuel Linderholm: Ur fädernas tros- och tankevärld

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

kunde leda till intrång från lekmännens sida i det heliga
predikoämbetet. Så förklaras folkets änglauppenbarelser i syner och
drömmar för idel djäfvulsuppenbarelser, då man icke kunde
förneka en öfvernaturlig makts inverkan. Men hos folket lefde
denna gamla ljusa mystik länge kvar. Ännu på 1620-talet
träffar man de gamla änglauppenbarelserna i all deras
troskyldighet och naivitet, liksom man hela detta århundrade och
långt in på nästa finner den mest äkta undertro med allehanda
tecken, besök af änglar, predikan af barn, som ej hunnit lära
sig läsa, ja t. o. m. uppståndelse från de döda.

Ett särdeles intressant exempel på denna skickelsedigra
omtydning af en äldre tros ljusa mystik till mörk föreligger i
historien om prostdottern Margareta i Kumla, som var nära att
bli en ny Birgitta. År 1627 och ff. år fick hon i ekstatiskt
tillstånd en rad uppenbarelser, hvilka väckte ett oerhördt
uppseende i landet. Under trycket af kyrkans bestämda tydning
af hennes tillstånd och förmenta uppenbarelser såsom
djäfvulsverk, växlar ock hennes egen uppfattning och tydning af sitt
hysteriskt-ekstatiska tillstånd i en tydligen mycket farlig slitning
mellan de båda. Biskop Paulinus Gothus höll på ett stiftsmöte
1629 ett föredrag om saken och förklarade Margaretas
uppenbarelser för ett djäfvulens verk — enda utvägen, då den ljusa
tydningen förkastades och en naturlig förklaring ännu icke var
vunnen. Härtill bidrog ock, att uppenbarelsernas mottagare var
af kvinnligt kön. I en samtida populär bearbetning af
biskopens afhandling heter det:

»Betänkom ock denna omständigheten, hvilken predikan hafver
gjort! Det hafver varit en kvinnsperson, det svaga och skröpliga
kärilet (som Petrus kallar), hvilkens svaghet djäfvulen brukade sig
till fördel uti paradiset, i det han först Eva besvek. Jag bekänner
väl, att Gud uti det Gamla testamentet och i begynnelsen uti det
Nya testamentet hafver väl brukat kvinnokönet till att upptäcka
och uppenbara sin heliga vilja, såsom Debora, Hulda och kvinnorna
vid Kristi graf, men nu är det aflagdt(!), och Herrans apostlar och
lärjungar äro uti samma staden komna. Skola fördenskull nu
kvinnorna vara tysta uti församlingen.»

Det halp icke att Margareta manat till bot och bättring, till
kyrkobesök och nattvardens bruk. Det var blott ett djäfvulens
bedrägeri, då han ville komma människorna att »öfvergifva
kyrka och präst och foga sig till att höra hennes tal och
predikan». Törhända var det här skon klämde värst.

Det behöfver icke sägas, att hela denna omtydning i mörk
riktning var något mycket olycksdigert. De själslifvets

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri May 10 20:22:39 2019 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/bibelfor/1907/0397.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free