- Project Runeberg -  Bibelforskaren. Tidskrift för skrifttolkning och praktisk kristendom. / Tjuguåttonde årgången. 1911 /
394

(1907-1922) Author: Otto Ferdinand Myrberg, Johan August Ekman, Erik Stave
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

394 . N. J. ÖÖRANSSON

domen förverkligade evangeliets grundkaraktär förutsätter, att
Gud uppenbarat sig personligt i tillvaratagandet af sin helighet
och under bevisande af sin trohet, nåd och barmhärtighet. Det
innebär Guds inträdande i tidssammanhanget till
mänsklighetens frälsning. Alltså ligger, betonar Ihmels vidare, en hel
egenartad teoretisk åskådning förborgad i evangeliet. Och det
vore alldeles vilseledande, om man lärde, att det kunde
upprätthållas i sammanhang med hvilken åskådning som helst. I
viss mening måste man därför enligt Ihmels hålla på en ren
lära, så visst som man vill, att evangeliet själft skall
upprätthållas rent och oblandadt.

Men, frågar Ihmels vidare — och därmed förer han oss
in i den nyare tidens stora, allt omfattande fråga — drifves
man då icke, när man sålunda betonar och vill upprätthålla
ett visst bestämdt kunskapsinnehåll i tron — drifves man då
icke in i en farlig återvändsgränd? Ty allt ifrån Kants
epokgörande kritik af kunskapsförmågan har ju alla verkliga
vetenskapsmän varit ense om, att all kunskap om det öfvernaturliga,
alltså äfven om det gudomliga måste vara omöjlig. Ingen kan
numera träda fram med någon metafysik och hysa hopp om
att den blir erkänd. Måste icke trons representant då uppge
alla anspråk på att teoretiskt giltigt kunna ge uttryck åt det
kyrkan framställer såsom kunskap i ordets högsta bemärkelse?

Ihmels går beredvilligt in därpå, ätt det ej gifves någon
teoretiskt oanfäktbar metafysik. Gerade in der allerjiingsten Zeit,
säger han, deutet sich an dem Punkte freilich wieder eine leise
Ånderung des Urteils an. Aber wie man auch dazu stehe, so
känn dariiber jedenfalls kein Zweifel sein, dass alle
theore-tische Erkenntnis Gottes die christliche Gottesgewissheit nicht
zu erreichen vermag (s. 11).

Ihmels ställer sig resolut på den ståndpunkten, hvilken
med en till ensidighet drifven energi häfdades af Albr. Ritschl,
att nämligen trons öfversinnliga innehåll ej kan teoretiskt
bevisas. Det var just felet hos förra århundradets
supranatura-lister, säger Ihmels (s. 136 ff.), att de ville göra dogmatikens
system till en öfvernaturlig, uppenbarad lära, hvilken med
förnuftsskäl och på intetllektualistiskt sätt skulle göras antaglig för män-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:05:30 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibelfor/1911/0154.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free