- Project Runeberg -  Bibelforskaren. Tidskrift för skrifttolkning och praktisk kristendom. / Trettiofjärde årgången. 1917 /
88

(1907-1922) Author: Otto Ferdinand Myrberg, Johan August Ekman, Erik Stave
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

88 SVEN LINDER

österländska hofspråket, kom därjämte i psalmen det för
Israel säregna, att kungadömet förbands med tanken om det
messianska världsherradömet. Så kommer det hela att falla
under eskatologiska synpunkter.

Belysande är äfven K:s tolkning af 110 psalmen. Med
ne"um, terminus technicus för profetutsagan, inledes psalmen.
Utsagans innehåll är att konungen, som här åsyftas med
’adorn, den i Israel vanliga beteckningen för hvarje
högtstående och i synnerhet för konungen, inbjudes att sitta på
Jahves högra sida, alltså på äreplatsen närmast Jahves tron.
Konungens välde skall utsträckas. Som sommarnattens
rikliga dagg skola de unga krigarna samlas kring honom,
helgade till Jahves krig. Beständig prästerlig värdighet skall
konungen äga, en försäkran af stort historiskt intresse.
Ända till slutet af 800-talet betraktade sig nämligen Israels
och Juda konungar faktiskt som präster, och sannolikt
fortlefde samma åskådning ända till slutet af den förexiliska
tiden. Troligen har först Deuteronomiums tillämpning och
den jerusalemitiska hierarkiens däraf följande ökade betydelse
gjort, att konungens prästerliga värdighet ifrågasatts. Detta
förhållande skänker ledning vid försöket att bedöma psalmens
ålder. Sannolikt har den tillkommit, när konungens
prästerliga förmånsrätt sattes i fråga genom hierarkiens växande
makt. Mot alla sådana hierarkiska sträfvanden sättes här
det profetiska gudsordet om konungen som "präst till evig
tid". Både som konung och som präst står han alltså i
nära förbindelse med Jahve och kan vara säker om hans
skydd. Hela läget förändras här och blir eskatologiskt. Jahve
ej blott kämpar för sin konung utan låter för hans skull sin
stora dag inbryta. Lika litet som andra psalmer är denna
messiansk i egentlig bemärkelse. Snarare är det en
kungapsalm af en profetisk sångare ur konungens omgifning, som
vidgar blicken och ser den då regerande konungen i ljuset af
den messianske framtidskonungen, Israels ideale härskare.

Ännu en orsak till att Israels världsrike som en rent
nationell storhet i det messiansk-eskatologiska hoppet
lösrycktes från gudsriket var teofanien. Jahves uppenbarelse

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:07:03 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibelfor/1917/0096.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free