- Project Runeberg -  Bibelforskaren. Tidskrift för skrifttolkning och praktisk kristendom. / Trettiofemte årgången. 1918 /
293

(1907-1922) Author: Otto Ferdinand Myrberg, Johan August Ekman, Erik Stave
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

YTTRANDE OM DET NYA KATEKESFÖRSLAGET

293

tillgodose nyfikenheten. Det torde vara bättre att låta
frågan stå obesvarad än att genom orden "I uppståndelsen
skola de, som tillhöra Kristus, uppväckas till evigt liv"
K. 98 bekänna sig till den av islam, men ej av kristendomen,
genomförda läran om dödssömnen.

En oriktig upplysning få nattvardsbarnen om "vårt
böneliv" K. 104: "Gemensam bön förekommer vid
husandakten och den allmänna gudstjänsten". Fastän andra
tillfällen ej uttryckligen uteslutas, så ser det ut som en
ringaktning av den gemensamma bönen t. ex. i skolan, som i
tusentals barns liv är mycket viktigare än husandakten.

På tal om läran bör nämnas, att den av en god avsikt
förestavade, men enligt min tanke föga lyckliga utvidgningen
av 4:de huvudstycket lämnar barnen i oklarhet om, när tron
uppkommer. Det kan i själva verket icke utan vidare
bestämmas. Andens verk börjar tidigare än dit analysen går.
Men man bör ej stillatigande medgiva den fiktionen, att
spädbarnen själva redan vid sitt dop mottaga det med tro.

Vårt högmässoritual räknar med nattvarden såsom
tillhörande och utgörande den normala gudstjänsten. Men då
undervisningen bör taga hänsyn till verkligheten, kan man
känna sig tveksam inför utsagan K. 144: "Firande av
Herrens heliga nattvard hör egentligen till en fullständig
gudstjänst".

De åtta sammanfattande punkterna K. 145 om
"Kristendomskunskapens tillämpning i livet" äro sköna och sanna,
men rent individualistiska, nästan bör komma med
uttryckligen, icke endast tyst innefattad i "samvete vaket".

Bibelställena synas oftast vara med omsorg och rätt
tolkning valda. Ett och annat bör kanske dock ändras.
Rom. 14:8 "Leva vi så leva vi för Herren etc." är av
Paulus knappast menat såsom "tröst", K. 68, utan tvärtom
som ansvar, men plägar tolkas så. Däremot handlar Luk.
15, 1—10: Det förlorade fåret, icke om "vårt
frälsnings-behov", K. 71 utan om Guds och Frälsarens kärlek. Ps. 119:
9 *Huru skall en yngling bevara sin väg obesmittad?"
handlar icke K. 6 om "samvetet" utan omordet. Jak. 3: 9—10

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:07:30 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibelfor/1918/0007.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free