- Project Runeberg -  Bibeln / Nya testamentet. Ny öfversättning med förklarande anmärkningar af P. Waldenström, 1894. Andra delen /
113

(1917) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Pauli första bref till korintierna - 1 Kapitlet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Pauli första bref till korintieroa. Kap. 1: 26 — 30.

** Sen, huru Gud har kallat eder till
frälsning, ehuru I hvarken ären visa eller
mäktiga o. s. v.

icke många bland eder.

t Att vara »vis efter kött» betyder att
vara i besittning af mensklig vishet. De
korintiska kristna voro öfverhufvud olärda
män.

i verldslig mening inflytelserika och
betydande personer.

menniskor af hög börd. — När
Paulus säger icTxC mänga, så antyder han,
att dock några troende funnos i Korint,
som voro lärda, inflytelserika och förnäma.

27. utan det dåraktiga i
verl-ilen’^ liar Gnd utvalt, på det
att’’-’^"’’ lian måtte skämma ut de
visa,t och det svaga i verldenff
har Gud utvalt, på det han måtte
skämma ut det starka, ftt

* sådana, som sakna mensklig vishet.
Att apostelen säger det dåraktiga i stället
för de dåraktiga, derom se anm. till Joh.

6: 3 7.

** Denna utväljelse har icke sin grund
i något godtycke hos Gud utan deri, att
denna verldens visa och mäktiga vanligen
äro sjelfgoda och stolta, medan de
okunniga och mindre betydande hafva lättare
att inse sin egen oduglighet och ödmjuka
sig. Se anm. till Matt. 11: 2 5. Detsamma
gäller om de mäktiga och de till börden
ädla å ena sidan samt de icke mäktiga
och de till börden låga å andra sidan.

Det som blir följden, framställes ofta
såsom afsigten. Så ock här. Se anm. till
Matt. 23: 3 5, Luk. 2: 34.

f När Gud utvalt de ovisa samt genom
-evangelii dårskap omvändt dem, medan de
visa, trots all sin vishet, få gå qvar i
mörker, då har han till de visas skam i
handling ådagalagt, att deras vishet i
verkligheten är dårskap och hjelper ingenting till
frälsning.

sådana, som äro utan verldslig makt.

ftf d. v. s. på det han till de
mäktigas skam må visa, att deras makt är
vanmakt och hjelper ingenting till
frälsning.

28. och det oädla i verlden^
och det föraktade har Gud
utvalt, det som icke är,^’^ på det
han måtte göra om. intet det, som

är, t

sådana, som äro af låg härkomst.

** dem, som äro så obetydliga, som
funnes de icke alls till. — Motsatsen mot
ädlingarna i v. 26 framställer Paulus här
med tre olika uttryck, hvilka dock beteckna
samma personer, nämligen: det i anseende
till härkomsten låga, det i allmänna
omdömet föraktade, det som i anseende till
inflytandet är så obetydligt, som funnes
det icke till.

Y dem, som genom sin börd äro högt
ansedda och inflytelserika, så att man kan
se, att de äro till. Dem gör Gud till
ingenting genom att utvälja de låga. Ty
genom de senares utväljande visar han,
att de förras börd, anseende och inflytande
icke eger någon betydelse alls inför honom
eller på något sätt hjelper till frälsning.

29. på det att intet kött^ må
berömma sig inför Gud."^*

Rom. 8; 27. Ef. 2: i).
* ingen menniska.

** af någon sin egen visdom, makt eller
annat företräde.

30. Meifi af honom ären i
Kristus Jesus,som har blifvit
gjord^’"^"^ till vishet f åt ossff af
Gud,fff och till rättfärdighet och
helighet och återlösning, f

Det ligger i grundtexten starkt
eftertryck på ordet J. Det betecknar de
troende korintierna i motsats mot denna
verldens visa, mäktiga och ädlingar.

^^^^ Att vara i Kristus Jesus är att vara
förenad med honom. Denna förening är
af Gud, d. v. s. den är Guds verk. Se
ock v. 9, Joh. 6: 37, 44 och anm. dertilL
Och den kommer till stånd genom tron.

*** Grundtextens uttryck kan ock
betyda: som har blifvit.

t Se kap. 2: 7, Kol. 2: 3. Genom
Ki’istus har Gud uppenbarat sin för all
mensklig filosofi oåtkomliga vishet, på det
vi må varda visa.

ft Han säger nu ej vidare eder utan
oss, d. v. s. oss alla, som tro på Jesus.

ttt Märk: Det är Gud, som sändt
Kristus, och det är Gud, som förenat de
troende med honom. Se Joh. 6: 44.

t* Att Kristus blifvit åt oss af Gud
gjord till rättfärdighet, helighet och
åter-lösning, dermed menas, att Kristus har
blifvit af Gud sänd för att göra oss rättfärdiga
och heliga samt förlossa oss från allt ondt
till sin eviga herrlighet. Sådana uttryck äro
i bibeln mycket vanliga. Sålunda säges, att

II

— 113 —

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:08:50 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibeln/wald1894/0121.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free