- Project Runeberg -  Bibeln / Nya testamentet. Ny öfversättning med förklarande anmärkningar af P. Waldenström, 1894. Andra delen /
163

(1917) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Pauli första bref till korintierna - 12 Kapitlet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Pauli första bref till korintierna. KajD. 12: 13—23.

stelen med döpandet i anden menar det
kristna vattendopet, de fatta hans ord om
drickandet såsom syftande antingen på
dopet eller på nattvarden. I det nya
testamentet framstälies dock aldrig nattvarden
såsom ett drickande af anden. Ej heller
stämmer det väl öfverens med dess lära
att säga, att det är i dopet, som den
helige anden meddelas. Dopet var ett vilkor
för meddelandet af anden, som gafs efter
dopet genom händers påläggning. Se Ap.
G. 8: 17 och anm. dertill.

14. Ty äfven kroppen* är icke
en enda lem utan många.

* den naturliga kroppen. — Med ordet
äfven i v. 13 och här uttryckes
motsvarigheten mellan den naturliga och den
andliga kroppen. Såsom det förhåller sig med
den ena, så förhåller det sig äfven med
den andra.

15. Om foten sade: Emedan
jag icke är hand, är jag icke af
kroppen,* så följer deraf** icke,
att han icke är af kroppen, f

* så hör jag icke kroppen till.

deraf att han så säger.

t Han är det oaktadt af kroppen.

16. Och om örat sade:
Emedan jag icke är öga, är jag icke
af kroppen, så följer deraf icke,
att det icke är af kroppen. *

* Apostelen sammanställer icke foten
och örat eller handen och ögat utan foten
och handen, ögat och örat, ty, anmärker
Krysostomus: »vi pläga icke afundas dem,
som stå mycket öfver oss, utan dem, som
hafva något litet företräde».

17. Om hela kroppen (vore)
öga, hvar (blefve då) hörseln?
Om han hel och hållen (vore)
hörsel, hvar (blefve då) lukten?

18. Men nu har Gud satt
lem-mariia, hvar och en särskild af
dem i kroppen, eftersom han har
velat.*

* och denna hans vilja måste hvarje
lem foga sig efter.

19. Men om de alla vore en
enda lem, hvp^r (blefve då.)
kroppen ?

* Till kroppens väsen hör, att han
består af många lemmar med hvar sin olika
gåfva och olika förrättning. Och så
förhåller det sig äfven med Kristi kropp,
församlingen.

20. Men nu är det många
lemmar men en enda kropp.

21. Men icke kan ögat säga till
handen: Jag har icke behof af
dig; eller åter hufvudet till
fötterna : J ag har icke behof af
eder.

* I v. 15—20 har apostelen afsett
sådana, som varit missnöjda med sina
ringare gåfvor. Nu vänder han sig mot
sådana, som äro stolta öfver sin större
be-gåfning och förakta de ringare. De förra
tröstar han genom att visa, att de äro lika
nödvändiga i kroppen som de till utseendet
högre lemmarna. De senare tillrättavisar
han genom att framhålla, att de icke kunna
vara de ringare förutan. Icke ens den
högsta lemmen i kroppen, hufvudet, kan
undvara den lägsta, foten. — Märk för
öfrigt, att apostelen i denna skildring af
den naturliga kroppen icke tänker på
hufvudet såsom en bild af Kristus utan
såsom en lem bland de andra lemmarna.
Hvarje bild haltar och så äfven denna.

22. utan de lemmar i
kroppen, som sjnas* vara svagare,**
äro mycket mer nödvändiga, f

* enligt menskligt omdöme.

** svagare än andra. Hvilka lemmar
apostelen i dessa ord särskildt tänker på,
är ganska ovisst. Af sammanhanget med
v. 21 synes dock antagligast, att han
menar sådana lemmar som händer och fötter.
Deras svaghet i jemförelse med ögat eller
örat består icke deri, att de äro mer
ömtåliga eller lätt skadade, utan deri att
deras verksamhet icke har för menniskan
samma betydelse som de högre lemmarna.
De högre lemmarna äro i kroppen, hvad
rikare utrustade personer äro i
församlingen, medan de lägre lemmarna äro att
likna vid de mindre begåfvade (de svagare)
men för församlingen lika nödvändiga
medlemmarna.

f Utan händer och fötter vore
menniskan mer hjelplös än utan ögon och öron.

23. och dem, som vi anse*
vara mer van ärade** i kroppen,
dem omgifva vi med större ära, f

— 163 —

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:08:50 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibeln/wald1894/0171.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free