- Project Runeberg -  Bibeln / Nya testamentet. Ny öfversättning med förklarande anmärkningar af P. Waldenström, 1894. Andra delen /
278

(1917) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Pauli bref till galaterna - 6 Kapitlet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Kap. 2: 12 — 16.

Pauli bref till filipperna.

* Eller: läten iche förvilla eder
(nämligen i edert sedliga omdöme). Se 1 Kor.
6: 9, Jak. 1: ig.

Grundtextens ord betyder egentligen:
Gud låter icke rynka på näsan åt sig. Att
rynka på näsan åt någon är ett begabberi,
hvarigenom man visar honom sitt förakt.
Ett sådant begabberi mot Gud ligger deri,
att någon undervisas i det goda men icke
utöfvar det. Jemför Luk. 6: 4 0.

t Vedergällningen i den yttersta domen
består deri, att menniskan får igen just
det, som hon sjelf gjort och ingenting
annat. Jemför 2 Kor. 5: lo, 9: 6 och anm.
dertill.

8. Ty den som sår i sitt eget
kött, lian skall af köttet skörda
förderf, men den som sår i
anden, han skall af anden skörda
evigt lif.*

Apostelen tänker sig två slags utsäde
(godt och ondt) och två slags mark, hvari
det sås (köttet och anden). Den troende
sår i köttet, när han låter köttet råda;
han sår i den helige anden, när han låter
denne ande leda honom i det, som han
gör. Skörden blir efter utsädet och
marken: fördömelse eller evigt lif. Jemför
Matt. 25: 3 4—4 6.

9. Men när vi göra det goda,*
så låtom oss icke fälla modet,**
tj i sinom tid t skola vi skörda,
om vi icke tröttna, ff

2 Tess. 3: 13. 2 Kor. 4: le.

* Ordagrant: det sköna, det sedligt
sköna. Det goda (v. 10) är det i sann
mening sköna. Se anm. till Matt. 26: lo.

** Samma ord i 2 Kor. 4: i.
Menni-skors otacksamhet och fiendskap äfvensom
andra motgångar kunna lätt göra den
troende modfäld.

f Ordagrant: i sin egen tid d. v. s. i
den för skörden bestämda tiden (Matt. 13:
3 0). Detta är den tid, då herren kommer
igen. Det gäller derför att hålla ut till
dess.

ff tröttna att göra det goda. Fäller
man modet, så tröttnar man. Det är
modet, som håller krafterna uppe. Men
tröttnar man, så går man miste om lönen.

10. Derför alltså såsom* vi
hafva tid, så låtom oss göra det

goda mot alla men mest mot trons
husfolk.**

efter som. Jemför Joh. 12: 3 5.

** dem, som höra tron till, dem som
äro »hemma i tron».

11. Sen, med huru stora
bok-stäfver jag har skrifvit till eder
med min egen hand.*

* Många framstående bibeltolkare fatta
denna vers sålunda: Paulus har enligt sin
vana dikterat allt det föregående för en
skrifvare (se Rom. 16: 22 och anm. der
till, 2 Tess. 3: 17). Nu griper han pen
nan för att med egen hand afsluta brefvet
Han skrifver alltså egenhändigt v. 11—18
Att han skrifver dem med stora bokstäf
ver, gifver till känna, att han på dem lägger
en särskild vigt. Så pläga äfven vi i skrift
och tryck använda större eller fetare
bok-stäfver för ord, som vi vilja särskildt
betona. Att han säger har skrifvit i stället
för skrifver, beror på bruket i den
grekiska brefstilen, hvarom se anm. till 2 Kor.
8: 17. — Möjligen är denna uppfattning
riktig. Dock synes det antagligare, att
apostelen menar, att han skrifvit hela den
föregående delen af brefvet med egen hand
(jemför Rom. 15: 15, 1 Kor. 9: 15 m. fl. st.).
Men hvarför har han då skrifvit med stora
bokstäfver? Sannolikt till följd af svaga
ögon. Se anm. till kap. 4: 15 samt
inledningen till romarebrefvet. Den som har
svaga ögon, begagnar gerna skrifvare, som
han dikterar för. Men skrifver han
egenhändigt, så skrifver han med stor stil.

12. Så många som vilja hafva
godt anseende i kött, dessa
tvinga eder att omskäras,** allenast
på det de icke må varda förföljda
med Kristi kors.f

Fil. 3: 18.

* De falska apostlarna ville framstå
såsom förträffliga lärare, och de sökte detta
anseende »i kött», d. v. s. icke i
utvecklingen af de troendes andliga lif utan i
deras kött, ty på deras kött skedde
omskärelsen (jemför v. 13). — Somliga
bibel-tolkare fatta meningen sålunda: de som
vilja blifva qvar i köttet och ändock hafva
godt anseende o. s. v. Paulus skulle då
med dessa ord gissla deras skenhelighet.
Den förra uppfattningen synes dock vara
att föredraga.

— 286 —

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:08:50 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibeln/wald1894/0286.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free