- Project Runeberg -  Bibeln / Nya testamentet. Ny öfversättning med förklarande anmärkningar af P. Waldenström, 1894. Andra delen /
286

(1917) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Pauli bref till efesierna - 1 Kapitlet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Kap. 4: 18 — 2 4.

Pauli bref till galaterna.

18, 33. Andens utgjutanae är Guds sigill
på de troende, hvarigenom han bekräftar,
att de äro hans barn och arfvingar. Se
2 Kor. 1: 22.

14. som är vårt * arfs pant ** till
egendomsfolkets f återlösning, ff
till beröm f* för lians herrlighet.

5 Mos. 7: 6. 2 Kor. 1: 22.

Apostelen har i v. 3—11 med orden
vi, oss, vår menat de troende i allmänhet.
I v. 12—13 skiljer han mellan de troende
hedningarna och de troende judarna. Här
sammanfattar han åter alla troende i ordet
värt. Se anm. till kap. 2: 3.

** Anden, som de troende nu hafva,
är en pant på det arf, som de framdeles
skola få. Se Eom. 8: 23, 2 Kor. 1: 22,
Gal. 3: 18 och anm. dertill.

t I gamla testametet kallas Israel Guds
egendomsfolk (se 2 Mos. 19: 5, 5 Mos. 7:
6, Ps. 135: 4, Es. 43: 21 m. fl. st.). I
nya testamentet tillkommer detta namn den
kristna församlingen. Se Ap. G. 20: 2 8,
1 Petr. 2: 9, Gal. 6: 16.

tt Med återlösning menas här Guds folks
fullkomliga frälsning från allt ondt och
öfvergång till evig herrlighet. Se anm.
till v. 7, der samma ord står i mer
inskränkt betydelse. Jemför Rom. 8: I8 —
23, 1 Kor. 15: 5 4 följ. m. fl. st. Med
anden äro de troende beseglade till
återlösning på den dag, då Guds egendomsfolk
i sin helhet vinner den utlofvade
frälsningen (se kap. 4: 30).

Se anm. till v. 6 och 12. I den
storartade afdelningen v. 3—14 framhålles
i sats efter sats, att det är Gud, som gör
allt till vår frälsning. På sex ställen
framhålles, att hans verk har sin grund i hans
kärlek, hans vilja, hans välbehag; på elfva
ställen, att Kristus är medelpersonen, i
och genom hvilken Gud gör sina verk; på
tre ställen, att yttersta målet för allt är
Guds eget förherrligande. Jemför anm.
till kap. 2: 10.

15. För den skull* nppliör
icke heller jag,** sedan jag liörtf
om den tro, som är lios eder,
påft lierren Jesus, och den
kärlek, (som I hafven) till alla de
heliga,

Kol. 1: 9.

* emedan I ären troende och beseglade.

** Likasom I sjelfva icke upphören, så
upphör icke heller jag o. s. v. Dermed
uttrycker apostelen en oaflåtlig ifver. Se
Luk. 2: 37 och anm. dertill. Jemför 1
Kor. 1: 4, 1 Tess. 1: 2.

t Det var mer än tre år efter sin sista
vistelse i Efesus, som apostelen skref detta
bref. Hvad han sedan hört om
församlingens tillstånd, var af den uppmuntrande
beskaffenhet, som han här säger.

tt Ordagrant: i. Se anm. till Mark.

1: 15.–

16. att tacka* för eder,
påminnande (derom) ** i mina böner^

Fil. 1: 3 f. 1 Tess. 1: 2. 2 Tess. 1:
3. Rom. 1: 9.

* tacka Gud, som verkat allt detta i
eder.

** Ordagrant: görande påminnelse
(jemför Rom. 1: 9). Apostelen påminner Gud
om deras tro och kärlek.

17. på det att* vår herre Jesu
Kristi Gud,** herrlighetens
fader, f må gifva eder vishets och
uppenbarelses andeff i sin
kunskap, t*

* Afsigten med mina böner är, att
o. s. v.

** fadern är Kristi Gud. Se Matt. 27:
4 6, Joh. 20: 17. Fadern är den, som har
födt sonen, sändt honom ut, uppväckt
honom från de döda, upphöjt honom, gifvit
honom all makt o. s. v. Till fadern skall
ock sonen en gång öfverlemna riket för
att sjelf blifva fadern underlagd (1 Kor.
15: 2 7 f). Se Joh. 14: 28 och anm. dertill.

t Såsom Kristi fader är Gud den fader,,
som den eviga herrligheten, det
guddom-liga majestätet tillhör. Jemför 1 Kor. 2i
8 . och anm. dertill, 2 Kor. 1: 3.

tt Den helige anden kallas vishets ande,
emedan han genom upplysning verkar
vishet, uppenbarelses ande, emedan han
gif-ver utomordentliga uppenbarelser. Vishet
verkar han hos alla troende, uppenbarelse
gifver han åt somliga. Jemför 1 Kor.
2: 10.

-j-* i kunskapen om sig. Grundtextens
ord betecknar en grundlig, lefvande
kunskap (se anm. till Rom. 1: 2 8). Den
upplysning och uppenbarelse, som den helige
anden gifver, rör sig helt och hållet inom
kunskapen om Gud, icke inom andra
områden, som kunna varda föremål för
mensk-ligt vetande.

— 286 —

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:08:50 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibeln/wald1894/0294.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free