- Project Runeberg -  Bibeln / Nya testamentet. Ny öfversättning med förklarande anmärkningar af P. Waldenström, 1894. Andra delen /
317

(1917) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Pauli bref till filipperna - 1 Kapitlet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Pauli bref till filipperna.

Kap. 1: 10 — 15.

på Kristi återkomsts dag samt med
afse-ende på den räkenskap, som då förestår,
vandra i renhet. Brudens tankar äro
riktade på bröllopsdagen, att hon på den må
kunna stå ren infor sin brudgum och ej
behöfva blygas. Jemför kap. 2: 16, Ef.
4: 30 och anm. dertill.

11. iippfylda med
rättfärdig-iiets frukt, * som (kommer)
genom Jesus Kristus** till Guds
förherrligande och beröm, f

Ef. 3: 19, 5: 9, 1: 12. Matt. 5: 16.
Joh. 15: 8.

* sådan frukt, som kommer af
rättfärdighet. Den kallas i Gal. 5: 22 andens
frukt, i Ef. 5: 9 ljusets frukt. Genom
tron varder menniskan en rättfärdig och
helig menniska (2 Kor. 5: 17), och deraf
följer såsom frukt ett lif i goda gerningar.

icke genom lagen eller egen kraft
utan genom Kristus, som bor och verkar
i den troende genom anden. Jemför Joh,
15: 4.

t Guds förherrligande är det högsta
målet för all kristlig utveckling,
verksamhet och fullkomning. Jemför Matt. 5: I6,
Eom. 11: 3G, 1 Kor. 10: 31 m. fl. st. Se
anm. till Ef. 1: 12, 14.

12. Men jag vill, att I
skolen veta, bröder, att det, som
händt mig, kommit mer* till
evan-gelii framgång,

icke till skada eller hinder för
evangelium utan fastmer o. s. v. Sannolikt
liade filipperna varit bekymrade öfver det
iiinder, som vållades evangelii framgång
derigenom, att apostelen satt i fängelse.
Detta hade apostelen fått veta genom
Epa-froditus (se inledningen).

13. så att* mina bojor blifvit
uppenbara i Kristus** i hela
pre-toriumf och för alla de öfriga,ff

* Framgången består deri att o. s. v.

Det har blifvit uppenbart, att jag
blifvit fängslad icke för något brott utan
för Kristi skuli.

t det kejserliga lifgardets kasern. Det
var till befälhafvaren öfver detta garde,
som apostelen öfverlemnades, när han kom
fången till Rom (Ap. G. 28: I6). Paulus
bevakades alltid af en man ur det samma.
Derigenom vardt det bekant för hela gar-

det, huru det förhöll sig med hans fångeii-

tt öfverallt bland folket i staden.
Detta hade skett genom gardessoldaterna,
genom apostelens vänner och lärjungar,
genom den kristna församlingen i Rom,
genom rättegångsförhandlingarna samt
genom de judar, som disputerat med honom,
och säkert icke minst genom hans egna
predikningar (Ap. G. 28: 3o). Sålunda
hade öfverallt i staden uppmärksamheten
blifvit väckt på kristendomen, hvilket icke
kunde annat än tjena till evangelii
framgång. Hade apostelen deremot icke varit
fången, så hade hans verksamhet i Rom
blifvit vida mindre bemärkt.

14. och att flertalet af
bröderna,* förlitande sig på herren
genom mina bojor, i mycket
högre grad våga** att oförskräckt
tala Guds ord.f

flertalet af de troende bröder, som
pläga tala Guds ord.

Mina bojor hafva icgifvit dem vida
mer mod, än de förut haft. Se v. 16.
Martyrernas lidande har alltid upplifvat
modet hos andra troende, emedan det är
ett trosstärkande vittnesbörd om evangelii
sanning och kraft.

offentligt predika, se v. 15 (jemför
Ap. G. 4: 29, 30, 11: 19, 14: 25 m. fl. st.).
— Märk, huru detta ställe visar, att endast
män plägade tala Guds ord offentligt.

15. ISTågra predika visserligen
Kristus äfven för afunds och kifs
skull,* men några också** för
välviljas skull, y

* Det finnes visserligen ock predikanter
af annat slag än de nu (v. 14) nämda,
nämligen sådana som predika af
afund-sjuka och stridslystnad. — Här menas icke
judiskt sinnade lärare, som predikade bort
Kristus och förde de troende under Mose
lag (Gal. 5: 4), utan sådana som verkligen
predikade Kristus och det så, att apostelen
kunde glädja sig deråt (v. 18). Hvad han
hos dem tadlar, är icke deras lära utan deras
bevekelsegrunder, nämligen att de drefvos
af afund och stridslystnad. Kanske voro
de lärare i Rom, förrän Paulus kom dit.
Genom hans anseende och framgången af
hans verksamhet blefvo de något
undanträngda. Detta väckte deras afund. De
passade derför på tillfället af hans
fångenskap för att samla ett kotteri omkring sig

~ 317 —

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:08:50 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibeln/wald1894/0325.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free