- Project Runeberg -  Bibeln / Nya testamentet. Ny öfversättning med förklarande anmärkningar af P. Waldenström, 1894. Andra delen /
369

(1917) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Pauli första bref till tessalonikerna - 4 Kapitlet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Pauli första bref till tessalonikerna. Kap. 4: 11—16.

f Paulus hade alltså redan vid sin
vi-•stelse i Tessalouika sett dessa oarter
framträda.

12. på det I mån vandra
anständigt i förhållande till dem,
som äro utanför, * och icke hafva
behof af något.**

Kol. 4: 5. 1 Petr. 2: 12.

^ till de otrogna.

** utan kunna äta edert eget bröd.
Det vore ju högst opassande, om de
troende genom försumlighet i sitt arbete skulle
komma i nöd och falla de otrogna till last.

13. M en vi vilja icke, att I
ären okunniga, bröder, om dem,
som sofva,* på det I icke mån
vara bedröfvade såsom ock de
öfriga, som icke hafva (något)
hopp. t

Ef. 2: 12.

* åe aflidna troende (se v. 16). Det
är ett i nya testamentet vanligt
uttryckssätt, att de troendes död framställes
såsom en sömn. Se Matt. 27: 6 2, Joh. 11:
11, 1 Kor. 11: 30, 15: 6, 18, 20, 61.

t d. v. s. hedningarna, som icke ega
något hopp om evigt lif. — Dessa ord
visa, att de troende i Tessalonika fruktat,
att deras afsomnade bröder icke skulle få
vara med i messiasriket. De tänkte, att
denna salighet skulle tillfalla endast dem,
som upplefde Kristi återkomst. Om den
naturliga saknaden efter de aflidna talar
apostelen icke.

14 Tj om vi tro, att Jesus
har dött och stått upp, så skall
ock Gud* på samma sätt genom
Jesus** föra (fram)f de
afsomnade med honom, ff

1 Kor. 6: 14, 15: 12 följ. Rom. 8: 11.

* så kunna vi vara förvissade, att Gud
äfven skall o. s. v. Kristi uppståndelse
är grundvalen för de troendes saliga
uppståndelse. Och endast om de troendes
uppståndelse är det, apostelen här talar.
Att han för Öfrigt i sina bref aldrig
utreder eller ens berör frågan om de otrognas
uppståndelse, på hvilken han dock trott
(Ap. G. 24: 16), derom se anm. till Fil.
3: 11. Jemför äfven 1 Kor. 15: 20, 22, 24
och anm. dertill.

** Det är Gud, som genom Jesus väcker
upp de döda (se 1 Kor. 15: 3 8).

f ur dödsriket. Den troendes fulla
frälsning sker först genom hans uppståndelse.

tt för att vara med honom i hans rikes
eviga herrlighet. Och det är, hvad nya
testamentet kallar frälsningen. Jemför
kap. 5: 8.

15. Ty detta säga vi eder
genom ett ord af herren,* att vi,
som lefva, som lemnas qvar till
herrens ankomst,** alls icke skola
komma före de af somnade, f

1 Kor. 15: 51 följ.

* Med detta »ord af herren» menar
apostelen antingen någon utsaga af
Kristus, som var bevarad i den muntliga
öf-verlemningen (jemför Ap. G. 20: 3 s), eller
ock något, som den förherrligade frälsaren
talat till apostelen sjelf i uppenbarelse
(jemför 2 Kor. 12: 1 följ., Gal. 1: 12, 2:
2, Ef. 3: 3). Det senare är väl
sannolikast.

** Apostelen tänkte, att han och de
troende, som han skref till, skulle få
upp-lefva Kristi återkomst. Jemför 1 Kor. 15:
61 följ. Detta var ett lätt förklarligt
misstag. Herren hade nämligen aldrig för
lärjungarna uppenbarat tiden för sin
återkomst. Men han hade bedt dem att vänta
ständigt. Se Matt. 24: 3 6, 42, 4 4, so,
Luk. 12: 3 6 följ. Jemför äfven Ap. G.
1: 7, der frälsaren afvisar apostlarnas fråga
om tiden såsom otillbörlig. Af detta är
alltså klart, att Kristus i det ord, som
apostelen här åberopar, icke sagt, hvilka
som skulle blifva qvar till hans återkomst,
utan endast, att de, som hUfve qvar, icke
skulle komma före de i tron afsomnade.
Att apostelen ändock så väl här som i v.
17 icke säger: »de som blifva qvar,» utan:
»vi, som blifva qvar,» det kommer, som
sagdt, deraf, att han tager för gifvet, att
Kristi återkomst skall inträffa under hans
lifstid.

t så att de blifva utestängda. Paulus
begagnar här såsom ofta annars bilden
af en kapplöpning, der endast den först
kommande tager segerlönen, och de andra
blifva utan (se 1 Kor. 9: 24).

16. ty herren sjelf skall vid
kommandorop, vid öfverängels
rop och vid Guds basun* stiga
ned från himmelen, och de döda
i Kristus** skola stå upp först;t

Matt. 24: 31. 2 Tess. 1: 7.

II

369 —

24

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:08:50 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibeln/wald1894/0377.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free